Academiejaar
2025-26
Komt voor in:
- Graduaat maatschappelijk werk (Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Graduaat maatschappelijk werk (Mechelen) als Leergroep : Individuele gespreksvoering
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Proost Stefanie
Andere co-titularis(sen): Boutchakate Samirah, Taverniers Jessi
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 168,00 uren
Korte omschrijving
Het OLOD Leergroep ‘Individuele gespreksvoering’ behandelt het begeleiden van cliënten als maatschappelijk werker aan de hand van verschillende gespreksmodellen.
Het OLOD Leergroep ‘Individuele gespreksvoering’ bereidt de studenten voor op professionele begeleiding van individuele cliënten doorheen de verschillende fasen van het hulpverleningsproces aan de hand van verschillende gespreksmodellen.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Hulpvragen: Je stelt hulpvragen van cliënten scherp en verstrekt hun relevante informatie over hulpverlenende instanties en/of procedures.
Je gaat op zoek naar de individuele hulpvragen van een cliënt in een gesimuleerde praktijksituatie.
|
Begeleiding: Je begeleidt de cliënt doorheen het traject op een methodisch onderbouwde manier.
Je analyseert de beginsituatie van de cliënt in een gesimuleerde praktijksituatie.
|
Je analyseert je functioneren als maatschappelijk werker in een hulpverlenend gesprek in een gesimuleerde praktijksituatie.
|
Je maakt passend gebruik van niet-selectieve gespreksvaardigheden in een gesimuleerde praktijksituatie.
|
Je maakt passend gebruik van nuancerende gespreksvaardigheden in een gesimuleerde praktijksituatie.
|
Je maakt passend gebruik van regulerende gespreksvaardigheden in een gesimuleerde praktijksituatie.
|
Je maakt passend gebruik van selectieve gespreksvaardigheden in een gesimuleerde praktijksituatie.
|
Je past de stappen van een gespreksmodel toe in een gesimuleerde praktijksituatie.
|
Je reageert correct op hindernissen tijdens een hulpverleningsgesprek in een gesimuleerde praktijksituatie.
|
Je reflecteert over feedback op je functioneren als maatschappelijk werker in een hulpverlenend gesprek in een gesimuleerde praktijksituatie.
|
Je reflecteert over je functioneren als maatschappelijk werker in een hulpverlenend gesprek in een gesimuleerde praktijksituatie.
|
Samenwerking: Je werkt met collega's en externe partners constructief samen rond een concrete taak of vraag.
Je geeft feedback over het functioneren van een medestudent als maatschappelijk werker in een gesimuleerd hulpverlenend gesprek.
|
Leerinhoud
• Attitudes van emancipatorisch handelen.
• Fasen van het hulpverleningsproces (intake, probleembepaling, probleembespreking, probleemoplossing, afronding/evaluatie) aan de hand van verschillende gespreksmodellen.
• Concrete cliëntsituaties gelinkt aan diversiteit, recht, psychisch welzijn, mens en samenleving (als basis voor het inoefenen van de gespreksmodellen).
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer, syllabus en powerpoints (beschikbaar op Digitap).
- De syllabus kan ook via de cursusdienst op papier worden besteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Reflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken | 10,00 | |
Eerste examenperiode | Reflectieopdracht permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 20,00 | |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 70,00 | |
Toetsing (tekst)
De toetsing bestaat uit simulaties van concrete cliëntsituaties in functie van analyse, reflectie en bijsturing. Zowel de uitvoering als de reflectie wordt beoordeeld.
- Dit opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door permanente evaluatie. Regelmatige aanwezigheid en een actieve leerhouding zijn dus essentieel om te slagen.
- Regels rond afwezigheden op evaluatiemomenten worden beschreven op intranet: https://student.ap.be/afwezig-op-een-examen