Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Groepsdynamica5416/3475/2526/1/04
Studiegids

Groepsdynamica

5416/3475/2526/1/04
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Graduaat maatschappelijk werk (Antwerpen), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
  • Graduaat maatschappelijk werk (Mechelen) als Groepsdynamica
  • Graduaat sociaal-cultureel werk als Groepsdynamica
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Delpire Johan
Andere co-titularis(sen): Verschaeren Edward
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 84,00 uren

Korte omschrijving

In het OLOD Groepsdynamica bestuderen we de aspecten die een essentiële rol spelen bij de vormgeving van groepen. Er wordt stilgestaan bij de werkzame therapeutische factoren van groepen, interactieprocessen en relatiepatronen, groepscohesie, groepsontwikkeling, groepsnormen en groepsrollen. Daarbij wordt uitvoerig aandacht besteed aan de instrumenten die een groepsbegeleider kan inzetten om groepen te organiseren en doelgericht te sturen.

Het OLOD Groepsdynamica bereidt voor op groepsgericht werken in de sociale sector. 

OLR-Leerdoelen (lijst)

Cliƫntsystemen: Je werkt met cliƫntsystemen, versterkt de verbinding met het sociaal netwerk en de bredere samenleving en draagt bij aan opleidingsacties.
Je legt de meerwaarde van groepsgericht werken uit.
Je beschrijft de betekenis van normen binnen een groep.
Je beschrijft relatie- en interactiepatronen aan de hand van een aangereikt interpersoonlijk model.
Je geeft voorbeelden van verschillende rollen binnen een groep.
Je legt uit wat groepscohesie betekent.
Je beschrijft hoe je als groepsbegeleider het groepsproces kan bevorderen in een casus.
Je geeft suggesties voor hoe je als groepsbegeleider een groep organiseert in een gegeven casus.
Je identificeert de fasen van groepsontwikkeling in een gegeven casus.
Je illustreert het onderscheid tussen taakgericht en procesgericht werken in groepen aan de hand van een voorbeeld.

Leerinhoud

  • Het belang van interactie
  • De roos van Leary als model en instrument
  • Het onderscheid tussen groepstaak en groepsproces
  • Een (werk)groep begeleiden binnen sociaal werk
  • Groepscohesie
  • Groepsontwikkeling
  • Groepsnormen
  • Rolgedrag in groepen

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiewijzer, cursus en powerpoints (beschikbaar op Digitap).
  • De cursus kan ook via de cursusdienst op papier worden besteld.

Onderwijsorganisatie

Dagtraject
Hoor- en/of werkcolleges (dagtraject)11,00 uren
Practicum en/of oefeningen (dagtraject)10,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)63,00 uren
Flexibel traject
Hoor- en/of werkcolleges (flexibel traject)7,00 uren
Practicum en/of oefeningen (flexibel traject)7,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (flexibel traject)70,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks40,00De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks60,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks40,00De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks60,00

Toetsing (tekst)

De toetsing bestaat uit een examen waarin zoveel mogelijk gebruik gemaakt wordt van casussen en vragen met het oog op praktijkrelevantie.