Academiejaar
2025-26
Komt voor in:
- Graduaat maatschappelijk werk (Antwerpen), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
-
Graduaat maatschappelijk werk (Mechelen) als Leergroep : Project in het werkveld
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Taverniers Jessi
Andere co-titularis(sen): Geerts Simon, Verschaeren Edward, Vleugels Evelien
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 168,00 uren
Korte omschrijving
Het OLOD Leergroep project in het werkveld behandelt kritische analyse en reflectie van organisaties en actuele methoden en werkvormen binnen het maatschappelijk werkveld en hoe je je daar tegenover positioneert.
Dit OLOD bereidt je voor op het faciliteren van projectwerk in samenwerking met partners in het werkveld.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Zelfredzaamheid: Je stimuleert cliënten in hun zelfredzaamheid door een beroep te doen op hun krachten en sociaal netwerk.
Je bevordert empowerment van cliënten in een authentieke praktijksituatie.
|
Je werkt krachtgericht met cliënten in een authentieke praktijksituatie.
|
Cliëntsystemen: Je werkt met cliëntsystemen, versterkt de verbinding met het sociaal netwerk en de bredere samenleving en draagt bij aan opleidingsacties.
Je bevordert sociale cohesie tussen cliënten tijdens de uitvoering van een project in een authentieke praktijksituatie.
|
Je begeleidt interactieprocessen tussen cliënten binnen een cliëntgroep in een authentieke praktijksituatie.
|
Je onderneemt acties om deelname van cliënten aan de samenleving te stimuleren in een authentieke praktijksituatie.
|
Je ontwikkelt een activiteit die cliënten aanzet tot actieve participatie aan de samenleving.
|
Je stimuleert cliënten om actief deel te nemen aan een activiteit die maatschappelijke participatie bevordert in een authentieke praktijksituatie.
|
Je werft cliënten om deel te nemen aan een activiteit die maatschappelijke participatie stimuleert in een authentieke praktijksituatie.
|
Samenwerking: Je werkt met collega's en externe partners constructief samen rond een concrete taak of vraag.
Je organiseert met medestudenten en andere actoren een activiteit die afgestemd is op een doelgroep.
|
Je werkt constructief samen met externe actoren tijdens de uitvoering van een project in een authentieke praktijksituatie.
|
Je werkt constructief samen met externe actoren tijdens de voorbereiding van een project in een authentieke praktijksituatie.
|
Je werkt een projectvoorstel uit in samenwerking met een relevante actor aansluitend op een vraag of nood uit het werkveld.
|
Je overlegt actief en constructief met het werkveld over het verloop van een project in een authentieke praktijksituatie.
|
Je werkt actief en constructief samen met je projectgroep.
|
Levenslang leren: Je plant en organiseert je eigen werk, bekijkt het kritisch-constructief en bent bereid om levenslang bij te leren.
Je evalueert de educatieve meerwaarde van een concreet project in het werkveld voor de deelnemers.
|
Je stelt een realistisch draaiboek op voor een project in het werkveld.
|
Je reflecteert over je handelen tijdens de uitvoering van een project in een authentieke praktijksituatie.
|
Leerinhoud
- Constructief (samen)werken aan een project met externe actoren en je projectgroep.
- De geplande activiteiten binnen het project zijn gericht op empowerment van cliënten, krachtgericht werken met cliënten, bevorderen van sociale cohesie en het stimuleren van de deelname van cliënten aan de samenleving.
- Voorbereiden, uitvoeren, rapporteren en evalueren van een project.
- Reflecteren over je eigen handelen tijdens de uitvoering van het project.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer, syllabus en powerpoints (beschikbaar op Digitap).
- De syllabus kan ook via de cursusdienst op papier worden besteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Praktijkbeoordeling in een professionele context | 40,00 | |
Eerste examenperiode | Reflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken | 15,00 | |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 45,00 | |
Toetsing (tekst)
- Dit opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door permanente evaluatie. Regelmatige aanwezigheid en een actieve leerhouding zijn dus essentieel om te slagen.
- Regels rond afwezigheden op evaluatiemomenten worden beschreven op intranet: https://student.ap.be/afwezig-op-een-examen