Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Beroepspraktijk B32773/3475/2526/1/09
Studiegids

Beroepspraktijk B

32773/3475/2526/1/09
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Graduaat maatschappelijk werk (Antwerpen), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
  • Graduaat maatschappelijk werk (Mechelen) als Beroepspraktijk B
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 15 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Marynissen Tinne
Andere co-titularis(sen): Alci Arzu, Boutchakate Samirah, De Coninck Maaike, El Faissouni Yassine, Engels Anouk, Gondry Sarah, Kok Nathan, Leirs Sybryn, Michielsen Maarten, Moons Ilka, Possemiers Sanne, Proost Stefanie, Selleslagh Iris, Taverniers Jessi, Van Houtven Sarina, Van Laethem Danique, Verschaeren Edward, Verschueren Greet, Vleugels Evelien, Yildizli Kezi
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

(geslaagd voor Praktijkverkenning OF geslaagd voor Praktijkverkenning (7 ECTS)) EN geslaagd voor Leergroep : Basishouding van de MW'er EN simultaan te volgen met Beroepspraktijk A.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 420,00 uren

Korte omschrijving

Het OLOD Beroepspraktijk B behandelt gesuperviseerd werkplekleren.
Het OLOD Beroepspraktijk B bereidt voor op het professioneel functioneren in een organisatie binnen het maatschappelijk werkveld.


Indien Beroepspraktijk A en Beroepspraktijk B in hetzelfde academiejaar gevolgd worden, moet Beroepspraktijk A steeds in het eerste semester en Beroepspraktijk B steeds in het tweede semester worden opgenomen. Beroepspraktijk A en Beroepspraktijk B kunnen niet in omgekeerde volgorde of gelijktijdig worden gevolgd.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Basishouding: Je begeleidt cliënten vertrekkend vanuit de mensenrechten, de basiswaarden van het maatschappelijk werk en relevante regelgeving.
Je handelt vanuit het referentiekader van de cliënt in een authentieke praktijksituatie.
Je houdt rekening met mensenrechten in een authentieke praktijksituatie.
Je communiceert mondeling, rekening houdend met de meervoudige identiteiten van cliënten in een authentieke praktijksituatie.
Je handelt met aandacht voor diversiteit in een authentieke praktijksituatie.
Je stemt de begeleiding van cliënten af op hun meervoudige identiteiten in een authentieke praktijksituatie.
Je handelt vanuit een beroepsethisch kader in een authentieke praktijksituatie.
Je toont aan dat je het evenwicht tussen professionele en emotionele afstand/nabijheid bewaakt in een authentieke praktijksituatie.
Je handelt bewust binnen het geldende wettelijk kader in een authentieke praktijksituatie.
Je handelt volgens de uitgangspunten van systeemgericht werken in een authentieke praktijksituatie.
Je neemt een passende begeleidershouding aan in de interactie met een cliëntsysteem in een authentieke praktijksituatie.
Hulpvragen: Je stelt hulpvragen van cliënten scherp en verstrekt hun relevante informatie over hulpverlenende instanties en/of procedures.
Je adviseert cliënten doelgericht in een authentieke praktijksituatie.
Je informeert cliënten doelgericht in een authentieke praktijksituatie.
Je onderzoekt de individuele hulpvragen van een cliënt in een authentieke praktijksituatie.
Begeleiding: Je begeleidt de cliënt doorheen het traject op een methodisch onderbouwde manier. 
Je analyseert de beginsituatie van de cliënt in een authentieke praktijksituatie.
Je begeleidt een cliënt op een methodische manier in een authentieke praktijksituatie.
Je past hulpverlenende gespreksvaardigheden toe in een authentieke praktijksituatie.
Zelfredzaamheid: Je stimuleert cliënten in hun zelfredzaamheid door een beroep te doen op hun krachten en sociaal netwerk.
Je gaat emancipatorisch om met de impact van maatschappelijke uitsluitingsmechanismen op specifieke doelgroepen in een authentieke praktijksituatie.
Je bevordert zelfredzaamheid van cliënten in een authentieke praktijksituatie.
Je versterkt de zelfredzaamheid van cliënten door beroep te doen op hun sociaal netwerk in een authentieke praktijksituatie.
Cliëntsystemen: Je werkt met cliëntsystemen, versterkt de verbinding met het sociaal netwerk en de bredere samenleving en draagt bij aan opleidingsacties.
Je stimuleert een cliënt tot interactie met de omgeving in een authentieke praktijksituatie.
Je stimuleert het cliëntsysteem tot interactie met de omgeving in een authentieke praktijksituatie.
Je begeleidt een cliëntsysteem op een methodische en agogisch verantwoorde manier in een authentieke praktijksituatie.
Je houdt rekening met het cliëntsysteem tijdens de begeleiding van cliënten in een authentieke praktijksituatie.
Je onderzoekt de hulpvragen van een cliëntsysteem in een authentieke praktijksituatie.
Brugfunctie: Je neemt een brugfunctie op tussen de cliënt, het cliëntsysteem en maatschappelijke voorzieningen.
Je neemt een brugfunctie op tussen de cliënt en het cliëntsysteem in een authentieke praktijksituatie.
Je neemt een brugfunctie op tussen cliënten en maatschappelijke voorzieningen in een authentieke praktijksituatie.
Communicatie: Je communiceert zowel schriftelijk als mondeling, doelgericht en op maat, en zorgt voor administratieve opvolging en registratie.
Je communiceert mondeling in begrijpelijke en correcte taal in een authentieke praktijksituatie.
Je geeft mondeling feedback volgens aangereikte richtlijnen in een authentieke praktijksituatie.
Je hanteert adequaat diverse communicatie- en interactievormen in een authentieke praktijksituatie.
Je past je taalgebruik aan de ontvanger aan in een authentieke praktijksituatie.
Je begeleidt cliënten met administratie in een authentieke praktijksituatie.
Je gebruikt elektronische toepassingen voor registratie en administratie in een authentieke praktijksituatie.
Je houdt je als maatschappelijk werker aan de administratieve afspraken in een authentieke praktijksituatie.
Samenwerking: Je werkt met collega's en externe partners constructief samen rond een concrete taak of vraag.
Je handelt empathisch in contact met collega's en externe actoren in een authentieke praktijksituatie.
Je handelt professioneel in contact met collega's en externe actoren in een authentieke praktijksituatie.
Je handelt respectvol in contact met collega's en externe actoren in een authentieke praktijksituatie.
Je werkt constructief samen met collega's in verschillende functies rond de begeleiding van cliënten in een authentieke praktijksituatie.
Je geeft je medestudenten systematisch constructieve en relevante feedback.
Je neemt op eigen initiatief relevante taken op binnen het team.
Je optimaliseert voortdurend je houding.
Je werkt actief en constructief samen in teamverband in een authentieke praktijksituatie.
Je werkt constructief samen in multidisciplinair verband in een authentieke praktijksituatie.
Levenslang leren: Je plant en organiseert je eigen werk, bekijkt het kritisch-constructief en bent bereid om levenslang bij te leren. 
Je gaat flexibel om met veranderende situaties in een authentieke praktijksituatie.
Je stelt een realistische werkplanning voor jezelf op in een authentieke praktijksituatie.
Je volgt een werkplanning in een authentieke praktijksituatie.
Je evalueert je eigen kwaliteiten en werkpunten als maatschappelijk werker.
Je past permanent je professioneel handelen aan op basis van gekregen feedback.
Je reflecteert over toekomstige uitdagingen in je professioneel handelen als gegradueerde in het maatschappelijk werk.
Je onderneemt permanent stappen om je professioneel handelen te verbeteren op basis van deskundigheidsontwikkeling.
Signaleren: Je signaleert drempels en knelpunten in de eigen werking en/of samenwerking met anderen en zoekt naar oplossingen bij problemen.
Je signaleert drempels en knelpunten van je leerwerkplek.

Leerinhoud

In dit opleidingsonderdeel vindt werkplekleren plaats.
Het accent ligt op het professioneel functioneren binnen het maatschappelijk werkveld.
De student neemt actief deel aan de werking van de praktijkorganisatie en functioneert tegen het einde van de periode zelfstandig binnen het team.
De student is verantwoordelijk voor het eigen leerproces.
De student reflecteert kritisch tijdens individuele gesprekken, en samen met medestudenten tijdens groepsgesprekken.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Info- en opdrachtenbundel Beroepspraktijk B
  • Infogids Beroepspraktijk B
  • Reglement werkplekleren MW
  • Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld (Digitap: Werkplekleren GSW)

 

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren12,00 uren
Werkplekleren en/of stage300,00 uren
Werktijd buiten de contacturen108,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePraktijkbeoordeling in een professionele context70,00
Eerste examenperiodeReflectieopdracht permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)15,00
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)15,00

Toetsing (tekst)

  • In dit opleidingsonderdeel is regelmatige aanwezigheid essentieel om te slagen.
  • Praktische richtlijnen rond de evaluatie zijn terug te vinden in de Infogids Beroepspraktijk B GMW en in de Opdrachtenbundel Beroepspraktijk B GMW.
  • Regels rond afwezigheden zijn opgenomen in het reglement werkplekleren (zie Digitap).
  • Regels rond afwezigheden op evaluatiemomenten worden beschreven op Intranet: https://student.ap.be/afwezig-op-een-examen