Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Praktijkverkenning32457/3475/2526/1/32
Studiegids

Praktijkverkenning

32457/3475/2526/1/32
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Graduaat maatschappelijk werk (Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Graduaat maatschappelijk werk (Mechelen) als Praktijkverkenning
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Marynissen Tinne
Andere co-titularis(sen): De Coninck Maaike, El Faissouni Yassine, Engels Anouk, Michielsen Maarten, Proost Stefanie, Van Houtven Sarina, Van Steenvoort Erwin, Verschueren Greet, Wouters Leendert
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Leergroep : Basishouding van de MW'er.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 252,00 uren

Korte omschrijving

Het OLOD Praktijkverkenning behandelt werkplekleren onder begeleiding in een professionele setting binnen het maatschappelijk werkveld.

Het OLOD Praktijkverkenning bereidt voor op het professioneel functioneren in een organisatie binnen het maatschappelijk werkveld.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Basishouding: Je begeleidt cliënten vertrekkend vanuit de mensenrechten, de basiswaarden van het maatschappelijk werk en relevante regelgeving.
Je analyseert aan welke mensenrechten een hulpvraag van een doelgroep gelinkt is.
Je analyseert waarden en normen in een concrete praktijksituatie.
Je gaat discreet om met gevoelige informatie in een concrete praktijksituatie.
Je reflecteert over het evenwicht tussen professionele en emotionele afstand/nabijheid in een concrete praktijksituatie.
Je handelt volgens de elementen van de basishouding van de maatschappelijk werker in een concrete praktijksituatie.
Je luistert actief in een concrete praktijksituatie.
Hulpvragen: Je stelt hulpvragen van cliënten scherp en verstrekt hun relevante informatie over hulpverlenende instanties en/of procedures.
Je beschrijft de werking en de doelstellingen van je leerwerkplek.
Je beschrijft verschillende functies van de leerwerkplek en partners.
Je legt basistaken uit van de maatschappelijk werker op je leerwerkplek.
Je leidt enkelvoudige hulpvragen van cliënten uit een concrete praktijksituatie af.
Begeleiding: Je begeleidt de cliënt doorheen het traject op een methodisch onderbouwde manier. 
Je begeleidt cliënten met administratie in een concrete praktijksituatie.
Je beschrijft de beginsituatie van cliënten op de leerwerkplek.
Zelfredzaamheid: Je stimuleert cliënten in hun zelfredzaamheid door een beroep te doen op hun krachten en sociaal netwerk.
Je benoemt krachten bij cliënten in een concrete praktijksituatie.
Je benoemt uitdagingen bij cliënten in een concrete praktijksituatie.
Communicatie: Je communiceert zowel schriftelijk als mondeling, doelgericht en op maat, en zorgt voor administratieve opvolging en registratie.
Je beschrijft welke administratieve afspraken eigen aan de functie van een maatschappelijk werker in een concrete praktijksituatie gelden.
Je gebruikt elektronische toepassingen voor registratie en administratie in een concrete praktijksituatie.
Je houdt je als maatschappelijk werker aan de geldende administratieve afspraken in een concrete praktijksituatie.
Samenwerking: Je werkt met collega's en externe partners constructief samen rond een concrete taak of vraag.
Je stelt je empathisch op ten opzichte van collega's in een concrete praktijksituatie.
Je stelt je professioneel op ten opzichte van collega's in een concrete praktijksituatie.
Je benoemt de verschillende functies van medewerkers op de leerwerkplek.
Je formuleert op een constructieve manier relevante feedback aan medestudenten.
Je toont betrokkenheid ten opzichte van je leerwerkplek in een concrete praktijksituatie.
Je toont een constructieve houding ten aanzien van medestudenten.
Je plaatst de leerwerkplek binnen een gangbare onderverdeling van het maatschappelijke werkveld.
Je schetst de structuur en de werking van de leerwerkplek.
Levenslang leren: Je plant en organiseert je eigen werk, bekijkt het kritisch-constructief en bent bereid om levenslang bij te leren. 
Je gaat flexibel om met veranderende situaties in een concrete praktijksituatie.
Je houdt je in een concrete praktijksituatie aan regels en afspraken.
Je motiveert of een leerwerkplek aansluit bij de eigen mogelijkheden en interesses.
Je reflecteert over je eigen kwaliteiten en werkpunten aan de hand van een concrete praktijksituatie.
Je vraagt feedback aan collega's in een concrete praktijksituatie.
Je vraagt feedback aan medestudenten.
Je formuleert acties om bij te leren.
Signaleren: Je signaleert drempels en knelpunten in de eigen werking en/of samenwerking met anderen en zoekt naar oplossingen bij problemen.
Je benoemt drempels en knelpunten van je leerwerkplek.
Je suggereert oplossingen voor drempels en knelpunten op je leerwerkplek.

Leerinhoud

  • Verkennen van takenpakket maatschappelijk werker in de beroepspraktijk
  • Verkennen en toepassen van basishouding maatschappelijk werker in de beroepspraktijk
  • Leervragen ontwikkelen voor jezelf en medestudenten
  • Eigen leerproces in handen nemen
  • Eigen kwalitieiten en werkpunten herkennen en benoemen
  • Concrete leerdoelen en actiepunten formuleren
  • Koppeling maken tussen leerinhouden en praktijksituaties
  • Reflecteren over takenpakket en basishouding maatschappelijk werker, en eigen leerproces



Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Info- en opdrachtenbundel Praktijkverkenning
  • Infogids Praktijkverkenning
  • Reglement werkplekleren
  • Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld (Digitap: Werkplekleren GSW)

 

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren10,00 uren
Werkplekleren en/of stage180,00 uren
Werktijd buiten de contacturen62,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePraktijkbeoordeling in een professionele context50,00
Eerste examenperiodeReflectieopdracht permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)20,00
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)30,00

Toetsing (tekst)

  • In dit opleidingsonderdeel is regelmatige aanwezigheid essentieel om te slagen.
  • Praktische richtlijnen rond de evaluatie zijn terug te vinden in de Infogids Praktijkverkenning GMW en in de Opdrachtenbundel Praktijkverkenning GMW.
  • Regels rond afwezigheden zijn opgenomen in het reglement werkplekleren (zie Digitap).
  • Regels rond afwezigheden op evaluatiemomenten worden beschreven op Intranet: https://student.ap.be/afwezig-op-een-examen