Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Leergroep : Systeemgericht werken36821/3475/2526/1/95
Studiegids

Leergroep : Systeemgericht werken

36821/3475/2526/1/95
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Graduaat maatschappelijk werk (Antwerpen), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
  • Graduaat maatschappelijk werk (Mechelen) als Leergroep : Systeemgericht werken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Verschaeren Edward
Andere co-titularis(sen): Delpire Johan, El Faissouni Yassine, Gondry Sarah
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Systeemgerichte methoden EN simultaan te volgen met Leergroep : Basishouding van de MW'er EN simultaan te volgen met Groepsdynamica.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 168,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Leergroep systeemgericht werken behandelt het werken met groepen en andere cliëntsystemen.
Het olod Leergroep systeemgericht werken bereidt voor op professionele begeleiding van cliëntsystemen aan de hand van een aantal in het maatschappelijk werk veel voorkomende systeemgerichte en groepsdynamische methoden.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Basishouding: Je begeleidt cliënten vertrekkend vanuit de mensenrechten, de basiswaarden van het maatschappelijk werk en relevante regelgeving.
Je handelt volgens de uitgangspunten van het systeemgericht werken in een gesimuleerde praktijksituatie.
Zelfredzaamheid: Je stimuleert cliënten in hun zelfredzaamheid door een beroep te doen op hun krachten en sociaal netwerk.
Je beschrijft hoe je beroep kan doen op het sociaal netwerk van cliënten om hun zelfredzaamheid te versterken in een concrete praktijksituatie.
Je brengt het sociaal netwerk van cliënten in kaart in een concrete praktijksituatie.
Cliëntsystemen: Je werkt met cliëntsystemen, versterkt de verbinding met het sociaal netwerk en de bredere samenleving en draagt bij aan opleidingsacties.
Je stemt je communicatie af op de maatschappelijke context van cliënten om sociale cohesie te bevorderen in een gesimuleerde praktijksituatie.
Je past gegeven systeemgerichte methoden toe in een gesimuleerde praktijksituatie om het cliëntsysteem te stimuleren tot interactie met de omgeving.
Je gebruikt gegeven methodieken om de actoren binnen een cliëntsysteem een hulpvraag vanuit verschillende standpunten te doen bekijken in een gesimuleerde praktijksituatie.
Je stemt je houding af op de eigenheid van een cliëntsysteem in een gesimuleerde praktijksituatie.
Je voert een begeleidingsgesprek met een cliëntsysteem in een gesimuleerde praktijksituatie.
Je beschrijft hoe je als groepsbegeleider hebt gehandeld in een gesimuleerde praktijksituatie.
Je beschrijft interactieprocessen in een gesimuleerde praktijksituatie aan de hand van een aangereikt interpersoonlijk model.
Je past gegeven systeemgerichte methoden toe in een concrete praktijksituatie om de interactie tussen cliënten te bevorderen.
Je reflecteert over hoe je als maatschappelijk werker een groep hebt begeleid in een gesimuleerde praktijksituatie.
Je verbetert communicatie tijdens een gesimuleerde praktijksituatie aan de hand van aangereikte regels.
Brugfunctie: Je neemt een brugfunctie op tussen de cliënt, het cliëntsysteem en maatschappelijke voorzieningen.
Je bemiddelt bij tegenstrijdige belangen tussen cliënt en cliëntsysteem in een gesimuleerde praktijksituatie.

Leerinhoud

In de leergroep systeemgericht werken oefenen we de inzichten uit de olods groepsdynamica en systeemgerichte methoden. We gaan praktijkgericht aan de slag met het systemisch kompas, de interactiecirkel, de groepsniveaus en de groepsgesprekstechnieken. We oefenen conflictbemiddeling en groepsgespreksbegeleiding.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiewijzer, syllabus en powerpoints (beschikbaar op Digitap).
  • De syllabus kan ook via de cursusdienst op papier worden besteld.

Onderwijsorganisatie

Dagtraject
Vormen van groepsleren (dagtraject)42,00 uren
Werkplekleren en/of stage (dagtraject)4,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)122,00 uren
Flexibel traject
Vormen van groepsleren (flexibel traject)36,00 uren
Werkplekleren en/of stage (flexibel traject)4,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (flexibel traject)128,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeReflectieopdracht permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)20,00
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken20,00
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)60,00

Toetsing (tekst)

  • Dit opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door permanente evaluatie. Regelmatige aanwezigheid en een actieve leerhouding zijn dus essentieel om te slagen.
  • Regels rond afwezigheden op evaluatiemomenten worden beschreven op intranet: https://student.ap.be/afwezig-op-een-examen