Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Werkveldlabo38207/3475/2526/1/77
Studiegids

Werkveldlabo

38207/3475/2526/1/77
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Graduaat maatschappelijk werk (Antwerpen), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
  • Graduaat maatschappelijk werk (Mechelen) als Werkveldlabo
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Marynissen Tinne
Andere co-titularis(sen): Michielsen Maarten, Proost Stefanie, Van Houtven Sarina
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor Leergroep : Basishouding van de MW'er EN (geslaagd voor Praktijkverkenning OF geslaagd voor Praktijkverkenning (7 ECTS)) EN (simultaan te volgen met Beroepspraktijk A OF geslaagd voor Beroepspraktijk A (13 ECTS)).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 168,00 uren

Korte omschrijving

Het OLOD Werkveldlabo behandelt actuele thema's in het maatschappelijk werkveld. De student verkent verschillende sectoren van het werkveld in detail. Door zich in te werken in een aangeboden werkveldgerelateerd thema verdiept de student diens kennis van het maatschappelijk werk.
Werkveldlabo bereidt de student voor op samenwerken, methodisch handelen en professioneel communiceren rond maatschappelijke thema's.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Begeleiding: Je begeleidt de cliënt doorheen het traject op een methodisch onderbouwde manier. 
Je analyseert hoe een hulpverleningsmethode wordt toegepast in een organisatie binnen het maatschappelijk werkveld.
Je vergelijkt verschillende hulpverleningsmethoden die binnen verschillende organisaties worden ingezet rond hetzelfde maatschappelijk thema.
Communicatie: Je communiceert zowel schriftelijk als mondeling, doelgericht en op maat, en zorgt voor administratieve opvolging en registratie.
Je rapporteert schriftelijk de resultaten van je opzoekwerk rond een afgebakend maatschappelijk thema.
Je schrijft een informatieve tekst over een afgebakend onderwerp in begrijpelijke en correcte taal die in het maatschappelijk werkveld gebruikt kan worden.
Je geeft een professionele presentatie voor maatschappelijk werkers.
Samenwerking: Je werkt met collega's en externe partners constructief samen rond een concrete taak of vraag.
Je legt professioneel contact met organisaties in het werkveld.
Je gaat actief en constructief om met groepsdynamische processen in de samenwerking met medestudenten.
Je legt linken tussen het maatschappelijk werk en een andere discipline vanuit een maatschappelijk thema.
Levenslang leren: Je plant en organiseert je eigen werk, bekijkt het kritisch-constructief en bent bereid om levenslang bij te leren. 
Je gebruikt aangereikte werkvormen om ervaringen rond een maatschappelijk thema over te brengen aan maatschappelijk werkers.
Je licht binnen een organisatie door welke opleidingsnoden er zijn.
Je beschrijft welk effect actuele ontwikkelingen hebben op het beroep van maatschappelijk werker.
Je stelt een overzicht van betrouwbare relevante informatie samen over een afgebakend maatschappelijk thema.
Je vergelijkt de aanpak van verschillende hulpverleningsorganisaties met betrekking tot een maatschappelijk thema.
Je becommentarieert vanuit het perspectief van een maatschappelijk werker actuele ontwikkelingen binnen een afgebakend maatschappelijk thema.
Je geeft vanuit het perspectief van een maatschappelijk werker aan hoe je kan inspelen op actuele maatschappelijke ontwikkelingen.
Signaleren: Je signaleert drempels en knelpunten in de eigen werking en/of samenwerking met anderen en zoekt naar oplossingen bij problemen.
Je beveelt mogelijke oplossingen aan voor drempels en knelpunten in de samenwerking met andere actoren.
Je signaleert drempels en knelpunten in de samenwerking met andere actoren.

Leerinhoud

In het OLOD Werkveldlabo verdiepen studenten zich in een werkveldgerelateerd thema aan de hand van input vanuit het werkveld. De studenten vertrekken hierbij vanuit een reële nood uit het werkveld. De studenten gaan op zoek naar informatie in schriftelijke bronnen (websites, folders, tijdschriften, ...) en interviewen medewerkers binnen organisaties gelinkt aan het thema. Er is aandacht voor maatschappelijke ontwikkelingen en opleidingsnoden in het werkveld. De studenten maken een rapport over hun bevindingen en presenteren de resultaten aan maatschappelijk werkers uit het werkveld en aan medestudenten. De studenten krijgen de nodige instructies en begeleiding in het proces hiernaartoe.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiewijzer, werkbundel en powerpoints (beschikbaar op Digitap).
  • De cursus kan ook via de cursusdienst op papier worden besteld.

Onderwijsorganisatie

Dagtraject
Practicum en/of oefeningen (dagtraject)8,00 uren
Vormen van groepsleren (dagtraject)34,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)126,00 uren
Flexibel traject
Practicum en/of oefeningen (flexibel traject)4,00 uren
Vormen van groepsleren (flexibel traject)24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (flexibel traject)140,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePortfolio60,00
Eerste examenperiodeReflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken10,00
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken30,00

Toetsing (tekst)

  • Regelmatige aanwezigheid en een actieve leerhouding zijn essentieel om te slagen.
  • Regels rond afwezigheden op evaluatiemomenten worden beschreven op intranet: https://student.ap.be/afwezig-op-een-examen