Academiejaar
2025-26
Komt voor in:
- Graduaat maatschappelijk werk (Antwerpen), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
-
Graduaat maatschappelijk werk (Mechelen) als Sociale activering
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Titularis: Vleugels Evelien
Andere co-titularis(sen): Taverniers Jessi
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 84,00 uren
Korte omschrijving
Het OLOD Sociale activering behandelt de werking van de sociale economie en de maatschappelijke uitdagingen wat betreft de arbeidsmarkt.
Het OLOD Sociale activering bereidt voor op het versterken van de maatschappelijke participatie van kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Hulpvragen: Je stelt hulpvragen van cliënten scherp en verstrekt hun relevante informatie over hulpverlenende instanties en/of procedures.
Je analyseert de werking van gegeven vormen van sociale tewerkstelling in een casus.
|
Je legt gegeven begrippen uit die van belang zijn voor verschillende vormen van sociale tewerkstelling.
|
Je legt de basiswerking van de vakbonden in België uit.
|
Je linkt verdiepende inhoud met betrekking tot een gegeven aspect van sociale activering aan begrippen, organisaties of regelgeving die met sociale activering te maken hebben.
|
Je past de basisbeginselen van arbeidswetgeving toe in een casus.
|
Je benoemt de verschillende elementen van een POP-gesprek.
|
Je motiveert op basis van het profiel van een cliënt naar welke dienst(en) je deze zou doorverwijzen.
|
Begeleiding: Je begeleidt de cliënt doorheen het traject op een methodisch onderbouwde manier.
Je analyseert een POP-gesprek in het werkveld.
|
Cliëntsystemen: Je werkt met cliëntsystemen, versterkt de verbinding met het sociaal netwerk en de bredere samenleving en draagt bij aan opleidingsacties.
Je benoemt maatschappelijke uitdagingen door te verwijzen naar socio-economische begrippen.
|
Brugfunctie: Je neemt een brugfunctie op tussen de cliënt, het cliëntsysteem en maatschappelijke voorzieningen.
Je licht toe hoe VDAB en GTB hun diensten op elkaar afstemmen.
|
Leerinhoud
Als maatschappelijk werker werk je met kwetsbare doelgroepen die al snel een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. In dit OLOD verdiep je je in de verschillende werkvormen van de sociale tewerkstelling en de verschillende instanties die er zijn ter begeleiding en ondersteuning van onze doelgroepen. Zo kan je gericht doorverwijzen of je kan er zelf aan de slag gaan. Daarom is het een meerwaarde dat je jezelf bewust bent van de uitdagingen waarmee we in onze samenleving kampen, maar ook de partners en onze rechten waar we op kunnen terugvallen. Je doet een werkplekbezoek aan een organisatie uit de sociale economie en er worden enkele partners uitgenodigd om meer te komen vertellen over hun werking en de rol van de maatschappelijk werker daarin. Ook observeer en analyseer je een POP-gesprek in het werkveld.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer, cursus en powerpoints (beschikbaar op Digitap).
- De cursus kan ook via de cursusdienst op papier worden besteld.
- De powerpoints zijn een leidraad voor tijdens de lessen.
- De leerpaden zijn ingericht voor de afstandslessen om je te leiden doorheen de zelf te verwerven leerstof.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 60,00 | Gesloten boek examen. De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 10,00 | Observatieopdracht POP |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 30,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 60,00 | Gesloten boek examen. De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 10,00 | Observatieopdracht POP |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 30,00 | |
Toetsing (tekst)
Het examen bestaat uit een kennis- en inzichtstoets gecombineerd met een vaardigheidstoets (casussen).
Bij elke les worden er lesdoelstellingen meegegeven.