Academiejaar
2025-26
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Beroepsethiek
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Beroepsethiek
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Wynants Heidi
Andere co-titularis(sen): Janssen Katrien, Vermeulen Guido, Yildizli Kezi
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 84,00 uren
Korte omschrijving
Het olod 'Beroepsethiek' behandelt ethiek en deontologie binnen de hulpverlening en wil bijdragen aan de ontwikkeling van morele competenties van de student. Het OLOD bereidt voor op het omgaan met ethische dilemma's en deontologische/beroepsethische afspraken.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je onderneemt doelgericht acties in functie van de levenskwaliteit en veiligheid van cliƫnten.
Je beschrijft hoe je in een hulpverleningsrelatie omgaat met vertrouwelijke informatie. |
Je bespreekt met een kritische blik ethische situaties binnen het werkveld. |
Je illustreert theoretische principes rond ethiek met praktijkvoorbeelden. |
Je past deontologische principes toe in een gegeven praktijkvoorbeeld. |
Je past een stappenplan (methodische leidraad) toe om een beroepsethisch dilemma te analyseren in een gesimuleerde context. |
Je verantwoordt aan de hand van het wettelijk kader in welke situaties informatie gedeeld kan worden naar een team en derden. |
Je bent je bewust van je referentiekader, kwaliteiten en valkuilen als orthopedagogisch begeleider. Je stuurt je professioneel handelen bij op basis van zelfreflectie. Je hebt aandacht voor zelfzorg.
Je verantwoordt in een gesimuleerde context je eigen beroepsethische waarden als orthopedagogisch begeleider. |
Leerinhoud
In dit OLOD komen volgende zaken aan bod:
- Reflectie rond morele problemen binnen het werkveld van de opvoeder - begeleider
- Waarden, normen en deugden
- Ethiek - beroepsethiek – deontologie - beroepscode
- Een model voor ethische reflectie: methodische leidraad voor het benaderen van een ethisch dilemma
- Deontologische basisprincipes in ons werkveld: respect - integriteit - verantwoordelijkheid - deskundigheid
- Bestaande rechten en plichten binnen het deontologisch hulpverleningskader
- Recht op vrije deelname en inzagerecht – informatieplicht
- Dwangmaatregelen
- Recht op geheimhouding - Zwijgplicht
- Recht op zelfbeschikking
- Informatieplicht
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Syllabus
- PowerPointpresentaties
- Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Reflectieopdracht in de examenreeks | 20,00 | |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 80,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht in de examenreeks | 20,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 80,00 | |
Toetsing (tekst)
De toetsing bestaat uit 1 geheel (= mondeling examen) waarin zowel de vaardigheidstoets als de reflectieopdracht zijn opgenomen.
Het cijfer van een deelexamen wordt NIET overgedragen naar de 2de examenperiode indien de student niet geslaagd is voor het totaal van het opleidingsonderdeel, maar wel geslaagd is voor dit deelexamen.