Academiejaar
2025-26
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Divers-sensitief handelen
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Divers-sensitief handelen
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Janssen Katrien, Vermeire Katrien, Verschueren Fientje, Vos Wouter, Yildizli Kezi
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 84,00 uren
Korte omschrijving
Tijdens het olod 'Divers-sensitief handelen' ga je actief aan de slag om je vaardigheden te trainen die nodig zijn om vandaag op een divers-sensitieve manier in het professioneel leven te staan. Je wordt bewust van je eigen blinde vlekken en vooroordelen waardoor je kan reageren op uitsluitingsmechanismen en
leert hoe je inclusief kan werken.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je onderneemt doelgericht acties in functie van de levenskwaliteit en veiligheid van cliënten.
Je benoemt verschillen in referentiekader in een praktijkvoorbeeld. |
Je formuleert verbetervoorstellen voor een praktijksituatie aan de hand goede praktijkvoorbeelden van divers-sensitief handelen. |
Je ondersteunt en motiveert cliënten bij het uitbouwen, versterken en onderhouden van hun netwerk. Je streeft inclusie na en faciliteert maatschappelijke participatie.
Je benoemt de effecten van uitsluitingsmechanismen op het gedrag en welbevinden van cliënten. |
Je benoemt de eigen meervoudige identiteiten en die van de cliënt. |
Je formuleert hoe je gepast reageert op maatschappelijke uitsluiting. |
Je past een diversiteitsmodel toe op een praktijksituatie. |
Je bent je bewust van je referentiekader, kwaliteiten en valkuilen als orthopedagogisch begeleider. Je stuurt je professioneel handelen bij op basis van zelfreflectie. Je hebt aandacht voor zelfzorg.
Je geeft voorbeelden van de vooroordelen die jouw orthopedagogisch handelen beïnvloeden. |
Leerinhoud
Maatschappelijke factoren
Kruispuntdenken
Uitsluiting en hoe hierop reageren
Cultuur met kleine c
Divers-sensitief hulpverlenen
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.
- Portfolio
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Portfolio | 60,00 | |
Eerste examenperiode | Reflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken | 40,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Portfolio | 60,00 | |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht in de examenreeks | 40,00 | |
Toetsing (tekst)
Het eindresultaat van het OLOD 'Divers-sensitief handelen' resulteert in het maken van een portfolio.
Deelcijfers zijn niet overdraagbaar naar de tweede zittijd.