Academiejaar
2025-26
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Omgaan met informatie
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Omgaan met informatie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: De Wachter Bessie
Andere co-titularis(sen): Geerts Simon, Kustermans Stijn, Vandenbussche Jan, Vos Wouter, Wynants Heidi
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 84,00 uren
Korte omschrijving
Het olod 'Omgaan met informatie' behandelt het verzamelen en verwerken van informatie relevant voor het agogisch werkveld.
Volgende thema's komen aan bod: mediawijsheid, taalvaardigheid, vergaderverslaggeving, bronnenhantering en e-mailen.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je communiceert op een verbindende manier met cliënten, cliëntengroepen, cliëntsystemen, collega's en externen.
Je formuleert actiepunten om je professionele schriftelijke taalvaardigheid bij te sturen.
|
Je hanteert een correcte bronvermelding volgens de APA-normen.
|
Je hanteert een helder en correct zakelijk en schriftelijk taalgebruik.
|
Je maakt onderscheid tussen hoofd- en bijzaken in een tekst.
|
Je stelt een formele e-mail op.
|
Je werkt een verslag uit van een vergadering in een gesimuleerde context.
|
Je verzamelt informatie in functie van het ondersteuningsplan en levert een actieve bijdrage aan het vormgeven en implementeren ervan.
Je hanteert betrouwbare bronnen bij het verzamelen van informatie.
|
Je bent je bewust van je referentiekader, kwaliteiten en valkuilen als orthopedagogisch begeleider. Je stuurt je professioneel handelen bij op basis van zelfreflectie. Je hebt aandacht voor zelfzorg.
Je toont aan dat je op een kritische manier omgaat met digitale tools en online media. |
Leerinhoud
- Het opstellen van een formele e-mail
- Betrouwbare bronnen verzamelen en beoordelen
- Correct verwijzen naar bronnen volgens APA-normen
- Helder, correct en zakelijk schriftelijk taalgebruik
- Taalvaardigheidstesten
- Een vergaderverslag opstellen
- Mediawijsheid
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- PowerPointpresentaties
- Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 20,00 | Opdracht 2: Taalvaardigheid |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 25,00 | Opdracht 3: Bronnenverslag |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 25,00 | Opdracht 1: Formele e-mail |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 30,00 | Opdracht 4: Vergaderverslag |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 25,00 | Opdracht 3: Bronnenverslag |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 20,00 | Opdracht 2: Taalvaardigheid |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 25,00 | Opdracht 1: Formele e-mail |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 30,00 | Opdracht 4: Vergaderverslag |
Toetsing (tekst)
Het cijfer van een deelexamen wordt overgedragen naar de 2de examenperiode indien de student niet geslaagd is voor het totaal van het opleidingsonderdeel maar wel geslaagd is voor dit deelexamen.
De examenopdrachten 3 en 4 (bronnenverslag en vergaderverslag) worden tijdens de lessen uitgevoerd. Hierdoor geldt een verplichte aanwezigheid voor deze twee lessen. Conform de regels uit het OER wordt er een inhaalmoment voorzien bij gewettigde afwezigheid. Dit inhaalmoment vindt plaats tijdens de lessenreeks. Ongewettigde afwezigheid leidt tot een nul voor de betreffende opdracht.
Voor de tweede zittijd wordt opdracht 3 (bronnenverslag) vervangen door een in te dienen opdracht buiten de examenreeks. Het vergaderverslag wordt op dezelfde manier uitgevoerd als bij de eerste zittijd, tijdens de examenreeks.