Academiejaar
2025-26
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Psychopathologie
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Psychopathologie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): De Boel Ragna, Engels Anouk, Traa Marloes, Vandenbussche Jan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 84,00 uren
Korte omschrijving
Het olod 'Psychopathologie' behandelt verschillende psychiatrische problematieken.
Het olod 'Psychopathologie' bereidt voor op het omgaan met en begeleiden van cliënten met psychi(atri)sche problemen.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je creëert een stimulerend leefklimaat. Je organiseert en begeleidt activiteiten in het dagelijks leven van cliënten in het kader van wonen, leren, werken en vrije tijd.
| Je beschrijft bij diverse vormen van psychische kwetsbaarheid de ondersteuningsnoden van de cliënt. |
Je zet bewust methodieken in om cliënten te ondersteunen in hun ontwikkeling en functioneren. Je handelt op basis van theoretische kaders, actuele inzichten en wettelijke bepalingen. Je realiseert duurzame oplossingen.
| Je analyseert in een praktijkvoorbeeld signalen die kunnen wijzen op diverse vormen van psychische kwetsbaarheid. |
| Je benoemt biologische, psychologische en sociale factoren die het ontstaan en voortbestaan van psychische kwetsbaarheden beïnvloeden. |
| Je benoemt gevolgen van een psychische kwetsbaarheid voor de cliënt en diens omgeving. |
| Je beschrijft de verschillende diensten en voorzieningen binnen hulpverlening aan personen met een psychische kwetsbaarheid. |
| Je beschrijft symptomen van de kernproblematiek van psychische stoornissen. |
Je onderneemt doelgericht acties in functie van de levenskwaliteit en veiligheid van cliënten.
| Je formuleert aandachtspunten voor de begeleiding van mensen met een psychische stoornis aan de hand van een praktijkvoorbeeld. |
| Je formuleert voorstellen voor gerichte doorverwijzing binnen de geestelijke gezondheidszorg van mensen met een psychische kwetsbaarheid. |
Leerinhoud
Inleiding psychopathologie, DSM 5 classificatiesysteem, sociale kaart GGZ, herstelgericht werken en een aantal veel voorkomende psychische stoornissen zoals depressie, verslaving, ASS, ADHD, angststoornissen, borderline e.d.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Syllabus Psychopathologie
- Online documentaires, film, studiemateriaal (steeds gratis beschikbaar)
- Powerpointpresentaties
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
| Moment | Vorm | % | Opmerking |
| Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 100,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
| Moment | Vorm | % | Opmerking |
| Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 100,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Toetsing (tekst)
De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.