Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Visie op begeleiden31661/3477/2526/1/17
Studiegids

Visie op begeleiden

31661/3477/2526/1/17
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Visie op begeleiden
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Visie op begeleiden
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Co-titularis(sen): Davits Deborah, Lippens Luc, Nauwelaers Yen, Vos Wouter, Wynants Heidi
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 168,00 uren

Korte omschrijving

Binnen dit opleidingsonderdeel gaan we dieper in op de visie van een organisatie en de persoonlijke visie als orthopedagogisch begeleider. We zoomen in op inclusie, emancipatorisch begeleiden en empowerment.
Vanuit de emancipatorische visie belichten we de methodieken oplossingsgericht werken, nieuwe autoriteit en Life Space Crisis Intervention. We bekijken ook hoe concreet te handelen in situaties van grensoverschrijdend gedrag.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je zet bewust methodieken in om cliënten te ondersteunen in hun ontwikkeling en functioneren. Je handelt op basis van theoretische kaders, actuele inzichten en wettelijke bepalingen. Je realiseert duurzame oplossingen.
Je motiveert je keuze voor een gepaste begeleidingsmethodiek in een praktijkvoorbeeld.
Je onderneemt doelgericht acties in functie van de levenskwaliteit en veiligheid van cliënten.
Je verantwoordt een methodische reactie op grensoverschrijdend gedrag in een praktijkvoorbeeld.
Je ondersteunt en motiveert cliënten bij het uitbouwen, versterken en onderhouden van hun netwerk. Je streeft inclusie na en faciliteert maatschappelijke participatie.
Je analyseert good practices van inclusief werken in een praktijkvoorbeeld.
Je omschrijft de mogelijke spanningsvelden en moeilijkheden van inclusie.
Je omschrijft het belang van inclusie.
Je begeleidt cliënten naar maximale autonomie vanuit hun krachten, rekening houdend met risicofactoren en kwetsbaarheden. Je moedigt hen aan om eigen ideeën te uiten en zelf keuzes te maken.
Je bespreekt Life Space Crisis Intervention vanuit een emancipatorische visie.
Je bespreekt nieuwe autoriteit vanuit een emancipatorische visie.
Je bespreekt oplossingsgericht werken vanuit een emancipatorische visie.
Je illustreert met eigen voorbeelden op welk moment je moet leiden, begeleiden, steunen of delegeren ten aanzien van de cliënt.
Je omschrijft de mogelijke spanningsvelden en moeilijkheden van empowerment voor een cliënt.
Je omschrijft het belang van empowerment voor een cliënt.
Je onderbouwt je emancipatorisch begeleiden met voorbeelden uit de praktijk.
Je bent je bewust van je referentiekader, kwaliteiten en valkuilen als orthopedagogisch begeleider. Je stuurt je professioneel handelen bij op basis van zelfreflectie. Je hebt aandacht voor zelfzorg.
Je argumenteert vanuit een emancipatorische visie waarom je voor een bepaalde begeleidingsstijl kiest.
Je reflecteert over je eigen handelingsverlegenheid, handelingsbereidheid en professionele nabijheid in situaties van grensoverschrijdend gedrag.
Je werkt mee aan het realiseren van de missie en de doelstellingen van de organisatie en brengt ideeën aan ter verbetering van de dagelijkse werking. Je denkt kritisch en houdt rekening met verschillende perspectieven.
Je beschrijft hoe de missie, visie en doelstellingen van de organisatie in de dagelijkse werking tot uiting komen.
Je vergelijkt kritisch en constructief de visies op begeleiden van verschillende leerwerkplekken.

Leerinhoud

  • De noodzaak van een heldere visie (persoonlijke visie, visie van een organisatie, visies in de maatschappij)
  • Inclusie
  • Emancipatorisch begeleiden
  • Empowerment
  • Oplossingsgericht werken, nieuwe autoriteit, Life Space Crisis Intervention vanuit een emancipatorische visie
  • Grensoverschrijdend gedrag

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • De studiewijzer en het studiemateriaal zullen digitaal via Digitap ter beschikking worden gesteld.
  • De syllabus zal digitaal via Digitap ter beschikking worden gesteld en kan ook besteld worden via Universitas.

Onderwijsorganisatie

Dagtraject
Practicum en/of oefeningen (dagtraject)42,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)126,00 uren
Flexibel traject
Practicum en/of oefeningen (flexibel traject)30,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (flexibel traject)138,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks70,00Kennis- en inzichtstoets. De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Eerste examenperiodeReflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken10,00Reflectieopdracht 1: Visie
Eerste examenperiodeReflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken10,00Reflectieopdracht 2: Emancipatorisch begeleiden.
Eerste examenperiodeReflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken10,00Reflectieopdracht 3: Methodieken
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks70,00Kennis- en inzichtstoets. De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Tweede examenperiodeReflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken10,00Herwerken van Reflectieopdracht 1: Visie
Tweede examenperiodeReflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken10,00Herwerken van Reflectieopdracht 2: Emancipatorisch begeleiden.
Tweede examenperiodeReflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken10,00Herwerken van Reflectieopdracht 3: Methodieken

Toetsing (tekst)

Het eindresultaat van het OLOD 'Visie op begeleiden' is opgebouwd uit meerdere deelexamens. Het cijfer van een deelexamen wordt overgedragen naar de 2de examenperiode indien de student niet geslaagd is voor het totaal van het opleidingsonderdeel, maar wel geslaagd is voor dit deelexamen.