Academiejaar
2025-26
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Ontwikkelingspsychologie
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Ontwikkelingspsychologie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Embrechts Katrine, Lippens Luc, Verschueren Fientje
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 86,00 uren
Korte omschrijving
In Ontwikkelingspsychologie behandelt men de ontwikkeling doorheen de levensloop en psychologie van de mens.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je creëert een stimulerend leefklimaat. Je organiseert en begeleidt activiteiten in het dagelijks leven van cliënten in het kader van wonen, leren, werken en vrije tijd.
| Je formuleert ondersteuningstips voor de verschillende ontwikkelingsdomeinen (lichamelijke, cognitieve, communicatieve en sociaal-emotionele ontwikkeling).
|
Je zet bewust methodieken in om cliënten te ondersteunen in hun ontwikkeling en functioneren. Je handelt op basis van theoretische kaders, actuele inzichten en wettelijke bepalingen. Je realiseert duurzame oplossingen.
| Je beschrijft de evolutie van verschillende ontwikkelingsdomeinen (lichamelijke, cognitieve, communicatieve en sociaal-emotionele ontwikkeling).
|
| Je herkent de theorie van Erikson in een praktijkvoorbeeld.
|
| Je herkent de theorie van Kohlberg in een praktijkvoorbeeld.
|
| Je herkent de theorie van Piaget in een praktijkvoorbeeld.
|
| Je legt aan de hand van een praktijkvoorbeeld begrippen van de verschillende leeftijdsfases (baby, peuter, kleuter, lagere schoolkind, jongere, volwassene, oudere) uit.
|
| Je verklaart een praktijkvoorbeeld vanuit de verschillende ontwikkelingsdomeinen (lichamelijke, cognitieve, communicatieve en sociaal-emotionele ontwikkeling).
|
Leerinhoud
In Ontwikkelingspsychologie leert men over de verschillende ontwikkelingsdomeinen (lichamelijke, cognitieve, communicatieve en sociaal-emotionele ontwikkeling), de verschillende leeftijdsfases (baby, peuter, kleuter, lagere schoolkind, jongere, volwassene, oudere) vanuit verschillende ontwikkelingstheorieën (Erikson, Piaget, Kohlberg).
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Studiematerialen (tekst): Aanbevolen
Powerpoint en oefeningen (casussen) uit de lessen.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
| Moment | Vorm | % | Opmerking |
| Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 100,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
| Moment | Vorm | % | Opmerking |
| Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 100,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Toetsing (tekst)
De totale examentijd voor deze 100% kennis- en inzichtstoets in eerste én in tweede zit bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.