Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
WPL case38233/3480/2526/1/53
Studiegids

WPL case

38233/3480/2526/1/53
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Graduaat programmeren, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 12 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Sturm Dimitri
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

((geslaagd voor WPL project EN geslaagd voor WPL exploratie) OF geslaagd voor WPL exploratie & project OF geslaagd voor IT Project_A OF geslaagd voor IT Project_A) EN (geslaagd of getolereerd voor OO programmeren OF geslaagd of getolereerd voor Programmeren_A) EN (geslaagd of getolereerd voor Webontwikkeling OF geslaagd of getolereerd voor Webontwikkeling_A).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 312,00 uren

Korte omschrijving

Het olod WPL Case behandelt de uitvoering van een reële opdracht uit het werkveld. De fases van ontwerp tot oplevering worden doorlopen, waarbij het werkveld instaat voor coaching, begeleiding en training van de studenten.

Het olod WPL Case bereidt voor op het meedraaien in een professioneel development-team.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De gegradueerde stelt een planning op om het eigen aandeel van de realisatie van een webapplicatie op te volgen.
Je maakt jouw planning zichtbaar en houdt rekening met belangrijke deadlines en milestones.
Je reflecteert op de voortgang van je eigen taken en bespreekt deze met het team.
De gegradueerde maakt een onderbouwd voorstel van het ontwerp, de webframeworks en stemt hiervoor af met collega, belanghebbenden, teamleden, rekening houdende met de technische en functionele vereisten.
Je identificeert verbeterpunten in het ontwerp op basis van de feedback van de belanghebbenden.
Je lijst de functionele vereisten op voor een geïntegreerd project van een externe opdrachtgever.
Je maakt een ontwerp op basis van een functionele analyse van een externe opdrachtgever.
Je ontwerpt een databankmodel.
De gegradueerde programmeert webapplicaties en databankstructuren en werkt hierbij planmatig gebruikmakend van de Agile methodiek.
Je houdt je aan deadlines en de vooropgestelde planning.
Je identificeert manieren om de snelheid en de codekwaliteit te verbeteren.
Je levert een project op in een serveromgeving.
Je programmeert op een logische, systematische wijze de applicatie of een onderdeel ervan.
Je realiseert een project op basis van een eigen ontwerp en gegeven analyse.
Je werkt volgens de vooropgestelde projectmethodiek.
De gegradueerde neemt verantwoordelijkheid voor de eigen digitale werkomgeving en draagt bij tot de gedeelde digitale infrastructuur nodig voor het ontwikkelen, testen en in productie brengen van projecten.
Je gebruikt de geavanceerde principes van versiebeheer.
Je gebruikt de samenwerkingsprincipes van versiebeheer.
Je gebruikt versiebeheer bij de ontwikkeling van het project.
Je identificeert technische obstakels in de digitale werkomgeving en pakt deze efficiënt aan.
De gegradueerde programmeert volgens de standaarden en afspraken binnen de organisatie.
Je programmeert een applicatie volgens de geldende standaarden.
De gegradueerde documenteert in functie van kwalitatieve gebruikershandleidingen, referentiegidsen en online hulpbronnen waar nodig.
Je stelt een lijst op met de mogelijk geleverde nazorg.
Je stelt voor het project een draaiboek op voor oplevering.
Je stelt voor het project technische documentatie en een gebruikershandleiding op.
De gegradueerde gaat volgens testscenario’s de werking en functionaliteit van de gerealiseerde code na en verbetert deze op basis van gerapporteerde bugs en issues.
Je test jouw project volgens scenario's.
De gegradueerde voert, op basis van feedback, onderhoud en aanpassingen uit op de webapplicatie.
Je interpreteert testresultaten en onderneemt op basis hiervan de nodige acties om fouten op te lossen of de werking te verbeteren.
De gegradueerde werkt constructief en actief samen in een multidisciplinair en divers team.
Je werkt constructief en actief samen in teamverband en activeert je teamleden daarbij.
Je werkt in teamverband onder leiding van een projectmanager.
Je werkt zowel zelfstandig als in een multidisciplinair team een project uit.
De gegradueerde deelt en vraagt kennis, ervaringen en tips om het werk van teamleden en zichzelf te verbeteren.
Je deelt nieuwe inzichten en ervaringen met het team om het gezamenlijke werk te verbeteren.
Je moedigt teamleden aan om ook hun kennis en ervaringen te delen voor een betere samenwerking.
Je stelt vragen wanneer je merkt kennis of vaardigheden te ontbreken voor het goed functioneren van het team.
Je zorgt voor een kwalitatieve inbreng tijdens overlegmomenten.
De gegradueerde verzamelt informatie, communiceert en rapporteert efficiënt over het geleverde werk, afgestemd op het doelpubliek en gebruikmakend van het Engels vakjargon.
Je communiceert mondeling efficiënt en doelgericht binnen een professionele context.
Je communiceert schriftelijk op een professionele manier.
Je geeft presentaties waarbij de communicatie wordt afgestemd op de context, het publiek en het doel van de communicatie.
De gegradueerde volgt relevante IT-evoluties op, identificeert de eigen ontwikkelingsnoden en verbetert continu de eigen praktijk.
Je blijft op de hoogte van de nieuwste IT-ontwikkelingen.
Je gebruikt nieuwe technieken en technologieën om je werk beter te maken.
Je herkent je eigen ontwikkelingsnoden in de context van nieuwe IT-trends die van toepassing zijn op het lopende project.
Je neemt initiatief in het inoefenen van relevante en nieuwe vaardigheden.
De gegradueerde handelt deontologisch en houdt rekening met de wettelijke en bedrijfseigen veiligheids- en privacyrichtlijnen.
Je meldt problemen en handelt volgens de ethische regels als er iets misgaat met de veiligheid.
Je volgt de regels voor privacy en beveiliging van data.
Je zorgt ervoor dat systemen en data goed beveiligd zijn door het toepassen van veiligheidsmaatregelen.

Leerinhoud

Ontwikkelen en opleveren van een IT-casus in teamverband:

  • Op basis van opdrachtomschrijving van een echte "klant"
  • Uitbouwen van de front- en backend
  • Testen van de applicatie
  • Opstellen van het testplan
  • Opstellen van de nodige documentatie
  • Presenteren van de applicatie

Samenwerking met het werkveld door gecombineerde sprint reviews.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Online leermateriaal op DigitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Dagtraject
Vormen van groepsleren (dagtraject)96,00 uren
Werkplekleren en/of stage (dagtraject)216,00 uren
Flexibel traject
Vormen van groepsleren (flexibel traject)24,00 uren
Werkplekleren en/of stage (flexibel traject)288,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePraktijkbeoordeling in een professionele context90,00Digitale opdracht. Mondeling toe te lichten. Deze evaluatie komt mede tot stand door inbreng van een externe beoordelaar, namelijk de WPL-mentor.
Eerste examenperiodeReflectieopdracht permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)10,00Schriftelijk.

Toetsing (tekst)

VERPLICHTE AANWEZIGHEID BIJ DE ONDERWIJSACTIVITEITEN 
Er wordt een 0 op de deelevaluaties 'praktijkbeoordeling in een professionele context' en 'reflectieopdracht permanent tijdens de lesweken' gegeven indien de student 1/3de of meer keer ongewettigd of gewettigd afwezig is op semesterbasis. De leerdoelen van dit opleidingsonderdeel kunnen enkel tijdens de onderwijsactiviteiten aangeleerd worden gezien de vereiste interactie met de groep en/of lector en de betrokkenheid van externen. Voor een student die 1/3de of meer van de contactmomenten afwezig is, is het niet meer mogelijk om de gemiste onderwijsactiviteiten tijdens de resterende contactmomenten bij te werken.

Zonder deelname aan de eindverdediging krijgt de student een 0 voor het deelexamen 'praktijkbeoordeling in een professionele context' en 'reflectieopdracht permanent tijdens de lesweken'.