Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
WPL project38222/3480/2526/1/67
Studiegids

WPL project

38222/3480/2526/1/67
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Graduaat programmeren, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Lettany Barbara
Andere co-titularis(sen): Peeters Jannes
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 156,00 uren

Korte omschrijving

Het olod WPL Project behandelt het inoefenen van de programmeervaardigheden o.b.v. een projectopdracht. De projectopdracht wordt uitgevoerd in teamverband en o.b.v. een professionele functionele analyse.

Het olod WPL Project bereidt voor op het uitvoeren van een geavanceerd project in teamverband.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De gegradueerde stelt een planning op om het eigen aandeel van de realisatie van een webapplicatie op te volgen.
Je stelt in groep een projectplanning op voor een webapplicatie, waarin taken, deadlines en verantwoordelijkheden duidelijk zijn gedefinieerd om een gestructureerde en tijdige oplevering van het project te waarborgen.
De gegradueerde maakt een onderbouwd voorstel van het ontwerp, de webframeworks en stemt hiervoor af met collega, belanghebbenden, teamleden, rekening houdende met de technische en functionele vereisten.
Je interpreteert een functionele analyse.
Je maakt een ontwerp op basis van de functionele vereisten.
De gegradueerde programmeert webapplicaties en databankstructuren en werkt hierbij planmatig gebruikmakend van de Agile methodiek.
Je ontwikkelt een webapplicatie in teamverband vertrekkend van een functionele analyse.
De gegradueerde neemt verantwoordelijkheid voor de eigen digitale werkomgeving en draagt bij tot de gedeelde digitale infrastructuur nodig voor het ontwikkelen, testen en in productie brengen van projecten.
Je deelt jouw code met jouw teamleden door gebruik te maken van een gedeelde repository.
Je schrijft duidelijke en begrijpbare commit-berichten waardoor het eenvoudiger is voor teamleden om jouw voortgang te volgen.
Je creëert branches voor specifieke taken en voegt deze samen volgens de vastgestelde workflow.
Je identificeert en lost eventuele conflicten op die optreden tijdens het samenvoegen van branches.
De gegradueerde programmeert volgens de standaarden en afspraken binnen de organisatie.
Je ontwikkelt de front-end van een webapplicatie vertrekkend van een functionele analyse.
Je ontwikkelt de back-end van een webapplicatie vertrekkend van een functionele analyse.
De gegradueerde documenteert in functie van kwalitatieve gebruikershandleidingen, referentiegidsen en online hulpbronnen waar nodig.
Je documenteert systematisch jouw uitgevoerde taken.
De gegradueerde gaat volgens testscenario’s de werking en functionaliteit van de gerealiseerde code na en verbetert deze op basis van gerapporteerde bugs en issues.
Je test systematisch jouw uitgevoerde taken.
Je verbetert systematisch jouw uitgevoerde taken.
De gegradueerde voert, op basis van feedback, onderhoud en aanpassingen uit op de webapplicatie.
Je voert in groep aanpassingen uit aan jullie webapplicaties om functionaliteit te verbeteren of nieuwe features te implementeren.
De gegradueerde werkt constructief en actief samen in een multidisciplinair en divers team.
Je participeert actief tijdens overlegmomenten.
Je benoemt wat voor jou de grootste uitdaging is bij uitvoeren van een project in teamverband en omschrijft hoe je deze hebt aangepakt.
Je past de Scrum-methodologie toe door deel te nemen aan sprint planningen, retrospectives en demo’s, en draagt actief bij aan het verbeteren van het teamproces.
De gegradueerde deelt en vraagt kennis, ervaringen en tips om het werk van teamleden en zichzelf te verbeteren.
Je toont aan dat je cyclisch kunt werken door doelen bij te sturen en je werkwijze aan te passen op basis van regelmatige reflectie.
Je beoordeelt de samenwerking met medestudenten aan de hand van een peerreviewdocument.
Je benoemt concrete punten die je tijdens het project hebt geleerd en je legt uit hoe je deze nieuwe kennis kan toepassen in toekomstige programmeerprojecten.
Je definieert persoonlijke verbeterpunten op basis van het projectverloop en stelt een plan op om deze vaardigheden verder te ontwikkelen voor toekomstig succes.
De gegradueerde volgt relevante IT-evoluties op, identificeert de eigen ontwikkelingsnoden en verbetert continu de eigen praktijk.
Je oefent met code-reviews door het oplossen van programmeerproblemen en het analyseren van algoritmen en datastructuren, waarbij je je programmeervaardigheden en probleemoplossend vermogen demonstreert.

Leerinhoud

Samenwerking mbv versiebeheer:

  • Gebruik maken van branches (pull, feature branch, merge)
  • Oplossen van problemen (merge conflicts)

Werkveldsimulatie:

  • Aangereikte realistische functionele beschrijving omzetten in werkende webapplicatie
  • Werken volgens het Agile-principe
  • Gebruik maken van GIT voor versiebeheer in groep

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Online leermateriaal op DigitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Dagtraject
Vormen van groepsleren (dagtraject)48,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)108,00 uren
Flexibel traject
Vormen van groepsleren (flexibel traject)36,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (flexibel traject)120,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00Digitale opdracht. Mondelinge verdediging.

Toetsing (tekst)

VERPLICHTE AANWEZIGHEID BIJ DE ONDERWIJSACTIVITEITEN
Er wordt een 0 op het deelexamen “projectopdracht” gegeven indien de student 1/3de of meer keer ongewettigd of gewettigd afwezig is op semesterbasis. De leerdoelen van dit opleidingsonderdeel kunnen enkel tijdens de onderwijsactiviteiten aangeleerd worden gezien de vereiste interactie met de groep en/of lector. Voor een student die 1/3de of meer van de contactmomenten afwezig is, is het niet meer mogelijk om de gemiste onderwijsactiviteiten tijdens de resterende contactmomenten bij te werken.

Zonder deelname aan de eindverdediging krijgt de student een 0 voor het deelexamen 'Projectopdracht'.