Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Werken in groepen38077/3481/2526/1/77
Studiegids

Werken in groepen

38077/3481/2526/1/77
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Graduaat sociaal-cultureel werk, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Janssen Katrien
Andere co-titularis(sen): Kok Nathan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 168,00 uren
Totale kostprijs onderwijsactiviteiten: € 25,00

Korte omschrijving

Het OLOD ‘Werken in groepen’ behandelt het functioneren van individuen in een groep en processen van groepen. Het OLOD bereidt studenten voor op het functioneren in een groep en het werken in teamverband. Je leert jezelf als lid van een groep en team kennen. Het OLOD bereidt studenten voor op volgende OLOD’s: “Leergroep Werken in Groepen” en “Werken met groepen”. Bovendien draagt dit OLOD bij aan de sociale integratie van studenten.

Het is mogelijk dat je voor dit OLOD een beperkt bedrag zal moeten uitgeven om deel te nemen aan activiteiten in het werkveld. Indien dit een moeilijkheid vormt, neem je rechtstreeks contact op met het Student Center of spreek je de lector aan om je door te verwijzen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je begeleidt groepen en individuen in en naar verandering.
Je herkent factoren die een rol spelen bij groepscohesie.
Je herkent de verschillende fasen in groepsontwikkeling.
Je erkent het belang van individuele keuzes als lid van een groep.
Je legt uit wat de meerwaarde is van groepsgericht werken voor de sociaal-cultureel werker.
Je herkent verschillende soorten groepen.
Je onderscheidt taak- en procesgerichtheid van groepen.
Je beschrijft de aspecten van krachtgericht handelen in groepen.
Je onderscheidt functioneel en disfunctioneel gedrag in een casus.
Je communiceert zowel schriftelijk als mondeling doelgericht en op maat, met aandacht voor de diversiteit in het werkveld.
Je herkent factoren die een invloed hebben op communicatie in een groep.
Je werkt met collega's en externe partners constructief samen rond een concrete taak of vraag.
Je benoemt wat je van anderen leert in een groepsactiviteit.
Je herkent waar jij kan groeien met betrekking tot samenwerken in groepen.
Je herkent voorwaarden om tot samenwerking te komen.
Je plant en organiseert je eigen werk, bekijkt het kritisch-constructief en bent bereid om levenslang te leren.
Je reflecteert op jouw functioneren in een groep.

Leerinhoud

In dit OLOD komen onder andere volgende thema’s aan bod:

- Wat is groepsdynamica?

- Definitie en kenmerken van een groep.

- Groepsdoelen, groepsnormen, groepscohesie.

- De fasen van groepsontwikkeling.

- De communicatieniveaus in groepen.

- Groepsdynamische processen observeren, analyseren en vormgeven.

- Verbindend communiceren in groepen.

- Samenwerkingsvaardigheden.

- Stilstaan bij de eigen rol in de groep:

o Ruimte geven aan anderen om zich te uiten, je eigen ruimte innemen.

o Hoe werk ik samen in groep? Wat vraagt samenwerken in groep?

o Hoe beïnvloedt de groep mijn handelen (en hoe verschilt dit in verschillende groepen)?

o Hoe draag ik bij aan een veilig en positief groepsklimlaat

o herkennen van eigen comfort-, stretch en stresszone.




Studiematerialen (tekst): Verplicht

- Studiewijzer

- Tijdens de lessenreeks worden PPTs en extra informatie ter beschikking gesteld op Digitap. De student maakt zelf ook notities tijdens de lessen.

- Handboek: Remmerswaal., J., & Leijenhorst, B. (2020). Groepsdynamica, de basis.: Professioneel begeleiden van groepen. Boom.  (www.boom.nl/coaching/100-9237_Groepsdynamica-de-basis)

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges16,00 uren
Practicum en/of oefeningen12,00 uren
Vormen van groepsleren14,00 uren
Werktijd buiten de contacturen126,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks60,00De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Eerste examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks10,00
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)30,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks60,00De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Tweede examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks10,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks30,00

Toetsing (tekst)

Deelpunten worden overgedragen van eerste naar tweede zittijd.