Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Leergroep: Professionele oriëntering van de SCW'er38131/3481/2526/1/70
Studiegids

Leergroep: Professionele oriëntering van de SCW'er

38131/3481/2526/1/70
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Graduaat sociaal-cultureel werk, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Kok Nathan
Andere co-titularis(sen): Bisschops Evy
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 168,00 uren

Korte omschrijving

Het OLOD Leergroep ‘professionele oriëntering van de SCW’er’ behandelt reflectie over je zelfbeeld, je waarden, normen en overtuigingen, en je kwaliteiten en uitdagingen. Tijdens dit OLOD ga je actief op zoek naar een leerwerkplek en doe je ervaring op tijdens relevant vrijwilligerswerk.

Het OLOD Leergroep ‘professionele oriëntering van de SCW’er’’ bereidt je voor op werkplekleren en op reflecteren doorheen de opleiding en je verdere professionele ontwikkeling.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je maakt ontmoetingen mogelijk en verbindt mensen in en met de samenleving.
Je beschrijft je eigen referentiekader.
Je communiceert zowel schriftelijk als mondeling doelgericht en op maat, met aandacht voor de diversiteit in het werkveld.
Je beargumenteert je keuze voor een leerwerkplek.
Je communiceert respectvol met het werkveld.
Je communiceert professioneel met het werkveld.
Je solliciteert professioneel.
Je stelt jezelf professioneel voor in een CV en een motivatiebrief.
Je handelt oplossingsgericht ten aanzien van problemen die zich stellen.
Je gebruikt de juiste kanalen bij het zoeken naar organisaties in functie van je professionele oriëntering.
Je plant en organiseert je eigen werk, bekijkt het kritisch-constructief en bent bereid om levenslang te leren.
Je reflecteert over je waarden, normen en overtuigingen.
Je reflecteert over de verschillende aspecten van je zelfbeeld als sociaal-cultureel werker.
Je reflecteert over je ervaring tijdens het vrijwilligerswerk.
Je benoemt je kwaliteiten.
Je benoemt je uitdagingen.
Je reflecteert over je kwaliteiten als sociaal-cultureel werker.
Je reflecteert over je uitdagingen als sociaal-cultureel werker.

Leerinhoud

In dit OLOD komen volgende thema’s onder andere aan bod:

- Wie ben ik? Wat heb ik? Wat kan ik?
- Werkveldverkenning vanuit ‘wie ben ik’
- Toeleiding naar werkveld
- Professionele communicatie met werkveld
- Profileren en solliciteren
- Leren reflecteren
- Werkveldbezoek bij tweedejaarsstudenten (BPA): verbreding werkveldkennis
- Vrijwilligerswerk

Studiematerialen (tekst): Verplicht

- Studiewijzer
- Lesmateriaal op digitap

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen26,00 uren
Vormen van groepsleren16,00 uren
Werktijd buiten de contacturen126,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeReflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken50,00
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)50,00