Academiejaar
                  2025-26
               
               Komt voor in:
- Graduaat sociaal-cultureel werk, trajectschijf 2
 
 
               
             
            
               
                  Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
               
               
                  Studieomvang: 
                  6 studiepunten
               
               
               
               
             
         Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een 
- creditcontract.
 - examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
 - examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
 
 Titularis: Kok Nathan
Andere co-titularis(sen): Cox Roxanne
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
 
         Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 168,00 uren
Korte omschrijving
Het OLOD ‘Leergroep werken met groepen’ behandelt de professionele begeleiding van groepen binnen het sociaal-cultureel werk. Je leert een groep analyseren en op basis daarvan keuzes maken in de begeleiding.
Het OLOD ‘Leergroep werken met groepen’ bereidt je voor op het kracht- en veranderingsgericht begeleiden van groepen in het werkveld.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je begeleidt groepen en individuen in en naar verandering.
	
		| Je handelt vanuit de eigenheid van de doelgroep. | 
	
		| Je motiveert de doelgroep voor het voorgestelde veranderingsproces. | 
	
		| Je handelt veranderingsgericht met groepen. | 
	
		| Je begeleidt groepsdynamische processen. | 
	
		| Je stimuleert positieve groepsdynamische processen. | 
	
		| Je intervenieert professioneel bij negatieve groepsdynamische processen. | 
	
		| Je bewaakt de veiligheid binnen de groep tijdens een begeleiding. | 
	
		| Je handelt methodisch in een gesuperviseerde context. | 
	
		| Je organiseert activiteiten rekening houdend met de leefwereld van de doelgroep. | 
	
		| Je benoemt noden van individuen vanuit groepsgerichte activiteiten. | 
	
		| Je begeleidt de activiteit op basis van een analyse van de situationele factoren. | 
	
		| Je geeft inzicht in het belang van de doelstellingen tijdens het uitvoeren van de activiteit. | 
	
		| Je werkt krachtgericht met een groep. | 
	
		| Je reageert professioneel op een conflict in een groep. | 
	
		| Je zorgt voor duidelijkheid tijdens het begeleiden van een activiteit. | 
	
		| Je zorgt voor veiligheid tijdens de begeleiding van een activiteit.
 | 
	
Je organiseert doelgerichte activiteiten die afgestemd zijn op een concrete nood, vraag of ambitie.
	
		| Je organiseert een activiteit op basis van de noden van de doelgroep. | 
	
		| Je identificeert de noden van de doelgroep. | 
	
Je versterkt en beweegt burgers in het opnemen van maatschappelijk relevante initiatieven.
	
		| Je werkt krachtgericht in groep. | 
	
		| Je benoemt krachten van individuen vanuit groepsgerichte activiteiten. | 
	
 Je werkt met collega's en externe partners constructief samen rond een concrete taak of vraag.
	
		| Je toont samenwerkingsvaardigheden tijdens het ontwerpen van activiteiten. | 
	
		| Je toont samenwerkingsvaardigheden tijdens het uitvoeren van activiteiten. | 
	
Je handelt oplossingsgericht ten aanzien van problemen die zich stellen.
	
		| Je gebruikt diverse werkvormen bij het begeleiden van de doelgroep in een gesuperviseerde context. | 
	
		| Je hanteert een creatieve aanpak bij het ontwerpen van een activiteit voor de doelgroep. | 
	
		| Je past de principes van oplossingsgericht werken toe in een gesuperviseerde context. | 
	
Je plant en organiseert je eigen werk, bekijkt het kritisch-constructief en bent bereid om levenslang te leren.
	
		| Je reflecteert over je begeleidershouding tijdens de georganiseerde activiteit. | 
	
		| Je reflecteert over de verhouding tussen de doelgroep en de begeleiders. | 
	
		| Je reflecteert over de samenwerking van de groep. | 
	
Leerinhoud
In dit OLOD komen onder andere volgende thema’s aan bod:
-          De begeleidershouding tijdens groepsactiviteiten
-          Samenwerkingsvaardigheden
-          Krachtgericht en waarderend werken.
-          Talenten en noden in een groep.
-          Inhoudelijke en procesmatige keuzes maken
-          Toepassing ‘Werken met groepen’ (sem 2)
Studiematerialen (tekst): Verplicht
-          Studiewijzer
-          Lesmateriaal op digitap
- Remmerswaal., J., & Leijenhorst, B. (2020). Groepsdynamica, de basis.: Professioneel begeleiden van groepen. Boom
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
	
		| Moment | Vorm | % | Opmerking | 
	
		| Eerste examenperiode | Praktijkbeoordeling in een professionele context | 40,00 |  | 
	
		| Eerste examenperiode | Reflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken | 20,00 |  | 
	
		| Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 40,00 |  |