Academiejaar
2025-26
Komt voor in:
- Graduaat sociaal-cultureel werk, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Kok Nathan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 84,00 uren
Korte omschrijving
In het olod werken als unieke SCW’er ga je in groep actief aan de slag met uitdagingen en krachten van de begeleider. Je reflecteert over jezelf als unieke SCW’er waarbij je o.a. stilstaat bij thema’s die je de afgelopen 2 jaar bent tegengekomen, hebt geleerd en ingezet.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je begeleidt groepen en individuen in en naar verandering.
Je bespreekt je krachten als unieke sociaal-cultureel werker.
|
Je bespreekt je uitdagingen als unieke sociaal-cultureel werker.
|
Je bespreekt mogelijke uitdagingen van een begeleider in de sociaal-culturele context.
|
Je plant en organiseert je eigen werk, bekijkt het kritisch-constructief en bent bereid om levenslang te leren.
Je reflecteert over je krachten als unieke sociaal-cultureel werker.
|
Je reflecteert over je uitdagingen als unieke sociaal-cultureel werker.
|
Leerinhoud
In het olod werken als unieke SCW’er komen de thema’s enerzijds vanuit gekende, veelvoorkomende uitdagingen van begeleiders, anderzijds wordt er in dit olod ruimte voorzien om, via intervisie onder studenten, rond eigen thema’s m.b.t. persoonlijke uitdagingen en krachten als begeleider, aan de slag te gaan. Enkele voorbeelden waarrond ongetwijfeld gewerkt zal worden, zijn;
· Weerstand onder deelnemers
· Afstand en nabijheid, grenzen bewaken
· Onverwacht (moeten) bijsturen
· Veiligheid en vertrouwen creëren en bewaken in een groep
· Doelgroepgericht en doelgericht begeleiden.
· Verdieping krijgen in je activiteit
· ...
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Reflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken | 30,00 | |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 70,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht in de examenreeks | 30,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 70,00 | |