Academiejaar
                  2025-26
               
               Komt voor in:
- Graduaat sociaal-cultureel werk, trajectschijf 1
 
 
               
             
            
               
                  Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
               
               
                  Studieomvang: 
                  9 studiepunten
               
               
               
               
             
         Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een 
- creditcontract.
 - examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
 - examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
 
 Titularis: Possemiers Sanne
Andere co-titularis(sen): Alci Arzu, Bisschops Evy, Cox Roxanne, Janssen Katrien, Kok Nathan, Polak Robin, Roels Stéphanie, Yildizli Kezi
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
 
         Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 252,00 uren
Korte omschrijving
Het OLOD Praktijkverkenning behandelt gesuperviseerd werkplekleren.
Het OLOD Praktijkverkenning bereidt voor op het professioneel functioneren in een beroepspraktijkorganisatie binnen de sector.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je maakt ontmoetingen mogelijk en verbindt mensen in en met de samenleving.
	
		| Je handelt empatisch in contact met de doelgroep. | 
	
Je begeleidt groepen en individuen in en naar verandering.
	
		| Je neemt een voorbeeldfunctie op tegenover de doelgroep. | 
	
		| Je bevraagt de noden van de doelgroep in een gesuperviseerde context. | 
	
Je herkent problemen in de samenleving en geeft signalen gericht door.
	
		| Je handelt vanuit de waarden en normen van het beroep. | 
	
Je communiceert zowel schriftelijk als mondeling doelgericht en op maat, met aandacht voor de diversiteit in het werkveld.
	
		| Je communiceert empathisch op de werkplek. | 
	
		| Je communiceert empathisch tijdens de werkplekbegeleiding. | 
	
		| Je luistert actief tijdens leermomenten in de werkplekbegeleiding. | 
	
		| Je bevraagt anderen tijdens leermomenten in de werkplekbegeleiding. | 
	
 Je werkt met collega's en externe partners constructief samen rond een concrete taak of vraag.
	
		| Je formuleert relevante tips aangaande leervragen van medestudenten. | 
	
		| Je komt je afspraken na. | 
	
Je handelt oplossingsgericht ten aanzien van problemen die zich stellen.
	
		| Je luistert actief op de leerwerkplek. | 
	
		| Je bevraagt anderen. | 
	
Je plant en organiseert je eigen werk, bekijkt het kritisch-constructief en bent bereid om levenslang te leren.
	
		| Je vraagt feedback. | 
	
		| Je gaat constructief aan de slag met feedback. | 
	
		| Je handelt volgens de afspraken van de leerwerkplek. | 
	
		| Je zet je actief in op de leerwerkplek. | 
	
		| Je toont engagement op de leerwerkplek. | 
	
		| Je bespreekt je functioneren op de leerwerkplek. | 
	
		| Je reflecteert over je beroepsethisch handelen. | 
	
		| Je reflecteert over je eigen handelen op de leerwerkplek. | 
	
		| Je formuleert leerdoelen voor de volgende periode werkplekleren. | 
	
		| Je benoemt de eigen kwaliteiten en werkpunten gedurende werkplekbegeleiding. | 
	
		| Je bespreekt of de leerwerkplek aansluit bij de eigen mogelijkheden. | 
	
		| Je bespreekt je eigen functioneren in de werkplekbegeleiding. | 
	
		| Je beschrijft de werking van de leerwerkplek. | 
	
		| Je plaatst de leerwerkplek binnen de sociaal-culturele sector. | 
	
		| Je stelt vragen bij nieuwe situaties. | 
	
		| Je benoemt volgens welke methoden de leerwerkplek handelt. | 
	
		| Je gaat constructief om met feedback tijdens de werkplekbegeleiding. | 
	
		| Je vraagt feedback tijdens leermomenten in de werkplekbegeleiding. | 
	
Leerinhoud
Praktijkverkenning in het werkveld (180 uren)
-          Ontwikkelen van een professionele basishouding
-          Observeren en ervaren van de beroepspraktijk vanuit een goede basishouding
-          Persoonlijke en concrete leerdoelen en actiepunten formuleren voor de leerwerkplek van Beroepspraktijk A
-          Verantwoordelijkheid nemen voor het eigen leerproces
-          Reflectie
Studiematerialen (tekst): Verplicht
-          Studiewijzer
-          Info- en opdrachtenbundel Praktijkverkenning
-          Infogids Praktijkverkenning
-          Reglement werkplekleren GSCW
-          Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld (Digitap Werkplekleren GSW)
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
	
		| Moment | Vorm | % | Opmerking | 
	
		| Eerste examenperiode | Praktijkbeoordeling in een professionele context | 50,00 |  | 
	
		| Eerste examenperiode | Reflectieopdracht permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 20,00 |  | 
	
		| Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 30,00 |  |