Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie van Antwerpen
Paper Events: Artists' Publications as Alternative Spaces I 39648/3499/2526/1/15
Studiegids

Paper Events: Artists' Publications as Alternative Spaces I 

39648/3499/2526/1/15
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Master in de beeldende kunsten, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • International Design Week
    Keuzepakket:
    • opleidingsonderdelen te kiezen aan 9 studiepunten (voltijds)
  • Master of Arts in Visual Arts
    Keuzeoptie:
    • International Design Week
    Keuzepakket:
    • elective courses for 9 credits (full time)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Pas Johan (eng)
Onderwijstalen: Engels
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Paper Events biedt de masterstudenten inzicht in de rijke, vaak onderbelichte geschiedenis van kunstenaarspublicaties als autonome artistieke media. Aan de hand van publicaties uit de avant-garde en hedendaagse voorbeelden ontdekken ze hoe kunstenaars drukwerk inzetten voor experiment, ideevorming en distributie buiten de traditionele kanalen. De cursus reikt kritische en visuele analysekaders aan, stimuleert materiaalgevoeligheid en verbindt historische kennis met hedendaagse praktijk. In een interdisciplinair leerklimaat vormt dit vak een bron van inspiratie en positionering voor kunstenaars die willen werken met boek, pagina of reproductie als beeldend medium.

OLR-Leerdoelen (lijst)

MA1 - Over een artistieke en autonome houding beschikken om de (eigen) kunstpraktijk blijvend te ontwikkelen.
De student heeft inzicht in de historische en actuele beeldende/audiovisuele kunst, is in staat de evoluties binnen het artistieke veld te volgen en te interpreteren, en kan zichzelf binnen een artistiek en intellectueel kader positioneren.
De student is zich bewust van historische en eigentijdse maatschappelijke en culturele ontwikkelingen, en het belang ervan voor het eigen artistieke vakgebied, en kan zichzelf binnen deze context situeren.
De student is in staat een zelf gekozen voorbeeld te analyseren.
MA3 - De essentie van de persoonlijke artistieke ontwikkeling vatten en op heldere en doordachte wijze communiceren aan vakgenoten en een extern publiek.
De student kan doelgericht communiceren en informatie helder doorgeven, zowel op schriftelijke als mondelinge wijze.
MA4 - In functie van de ontwikkeling van de artistieke praxis zelfstandig onderzoek opzetten en uitvoeren.
De student kan een coherente tekst schrijven.
De student kan een correcte, logische, samenhangende argumentatie opbouwen.
De student kan een onderzoeksvraag/probleemstelling uitwerken.
De student kan een relevante conclusie formuleren.
De student kan kritisch onderzoek voeren binnen de geschiedenis van de avant-gardekunsten in de twintigste eeuw.
MA5 - Vanuit persoonlijke en maatschappelijke betrokkenheid een eigen artistieke beeldtaal ontwikkelen.
De student is zich bewust van historische en eigentijdse maatschappelijke en culturele ontwikkelingen, en het belang ervan voor het eigen artistieke vakgebied, en kan zichzelf binnen deze context situeren.
MA6 - Een kritische positie kunnen innemen en verdedigen ten aanzien van relevante maatschappelijke, culturele, artistieke en internationale ontwikkelingen.
De student heeft inzicht in de verschillende wijzen waarop beeldende kunstenaars in de 20ste en de 21ste eeuw het boek en het tijdschrift hebben ingezet als artistiek medium.

Leerinhoud

Kunstenaarspublicaties lijken tegenwoordig overal te zijn, maar ze bestaan nog niet zo lang. De cursus heeft tot doel analyse-instrumenten en referentiekaders aan te reiken voor boeken en tijdschriften die door beeldende kunstenaars worden gemaakt en/of uitgegeven.

Na de bloei van de boekkunst tijdens de art nouveau (ca. 1900) ontdekten de radicale avant-gardisten van het begin van de 20e eeuw het potentieel van drukwerk voor de verspreiding van nieuwe vormen en ideeën. Manifesten, tijdschriften en boeken werden wapens voor de nieuwe artistieke (en sociale) concepten van expressionisten, futuristen, dadaïsten, constructivisten en surrealisten.

Daarom zullen we kijken naar de evolutie van het kunstenaarsboek en het kunstenaarstijdschrift en relevante kunstenaars, uitgevers en publicaties uit de eerste helft van de 20e eeuw bespreken. Alle besproken publicaties zijn afkomstig uit CRAP! (Collectie voor onderzoek naar kunstenaarspublicaties), zie: https://nl-nl.facebook.com/CRAP-Collection-for-Research-on-Artists-Publications-1581445291906291/. We bekijken ook recente en nieuwe publicaties in de les. Je bent van harte welkom om interessante items mee te nemen om te bespreken. Neem ook gerust je eigen creaties mee!

Studiematerialen (tekst): Verplicht

De volgende teksten worden digitaal aangeleverd en zijn beschikbaar in print:

PAS, Johan, Artists' Publications: The Belgian Contribution, Koenig Books, London, 2017
PAS, Johan, DOCKX, Nico, A Kind of a “Huh?”. Artists’ Publications, (not) a Manual, Royal Academy of Fine Arts, Antwerpen, 2023

Slides met beelden worden digitaal gedeeld.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges26,00 uren
Werktijd buiten de contacturen64,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeOnderzoeksopdracht100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeOnderzoeksopdracht100,00

Toetsing (tekst)

Je stelt een compact onderzoeksproject op over een publicatie van een 20e-eeuwse of hedendaagse kunstenaar, dat je presenteert in een paper en een mondeling examen (in het Engels of Nederlands).