Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium van Antwerpen
Belichaamd cureren35207/3501/2526/1/36
Studiegids

Belichaamd cureren

35207/3501/2526/1/36
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve master muziek en podiumkunsten
    Afstudeerrichting:
    • Dans
  • Master in Dance
  • Master in de dans, trajectschijf 4
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Tchernokondratenko Anastasia
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 150,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In Belichaamd Cureren verdiepen de deelnemers zich in de geschiedenis van curatie en live arts, worden verschillende invalshoeken en curatoriële praktijken onder de loep genomen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Ontwikkelt en verwoordt lichamelijk vakmanschap door middel van verworven instrumenten en technieken
Maakt kennis met de geschiedenis van curatie en live kunst
4. Deelt het belichaamde vakmanschap binnen het artistieke veld
Vertaalt belichaamde methodologieƫn naar het artistieke veld
Onderzoekt hoe de verworven belichaamde kennis ten dienste staat van de artistieke praktijk
Draagt passende elementen van hun belichaamde artistieke praktijk over in een artistieke context
Implementeert curatoriƫle tools in een tastbare en deelbare artistieke output

Leerinhoud

Live performance krijgt steeds meer terrein in de wereld van de beeldende kunst. Hoewel er in de 20e eeuw veel voorbeeld zijn van hoe live performance kan voorkomen binnen de context van beeldende kunst, is de invloed ervan pas sinds 2000 wijd verspreid en structureel geïmplementeerd in de gevestigde instellingen voor beeldende kunst. Hoe beïnvloedt live arts de werkwijze van musea? En hoe biedt de context van het museum nieuwe mogelijkheden voor de ontwikkeling van live arts?

Verschillende standpunten en curatoriële praktijken worden onder de loep genomen. De cursus focust op het kruispunt tussen live arts en het curatorschap. Hoe creëer je curatoriële kaders voor live arts? Hoe verschillend is de economie van live arts in relatie tot het cureren van objecten? Hoe reageert live arts op de aandachtseconomie? Deze zijn voorbeeld vragen die de basis van deze week vormen.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Zie Opleidingsgids.  
  • Elke student moet beschikken over een laptop, voor blended learning (online en offline lessen).

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk30,00 uren
Werktijd buiten de contacturen120,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeBeoordeling artistieke praktijk50,00
Eerste examenperiodeReflectieopdracht permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)50,00

Toetsing (tekst)

Evaluatie

Raadpleeg ‘Toetsing (lijst)’ voor de specifieke evaluatieonderdelen of toetsvormen voor dit opleidingsonderdeel.

Tweede examenkans
Niet voor alle opleidingsonderdelen is een herkansing mogelijk. Raadpleeg ’Toetsing (lijst)' voor dit opleidingsonderdeel.

Een tweede examenkans:

• is niet mogelijk voor toetsvormen die gebruik maken van permanente evaluatie. Wanneer een tweede examenkans mogelijk is voor andere toetsvormen binnen hetzelfde opleidingsonderdeel, wordt het cijfer voor de toetsvorm(en) permanente evaluatie van de eerste examenperiode overgedragen naar de tweede examenperiode.
• is mogelijk voor de evaluatieonderdelen of toetsvormen die geen permanente evaluatie bevatten.

Aanwezigheidsvereiste:
Je aanwezigheid is verplicht (behoudens ziekte, overmacht of schriftelijke goedkeuring vanuit de opleiding) om te kunnen geëvalueerd worden via permanente evaluatie. Ongewettigde afwezigheid heeft een negatieve impact op je slaagkansen voor het vak.

Voorwaarden voor gewettigde afwezigheid:

* Een afwezigheid gewettigd door een medisch attest geüpload in iBamaFlex.
* Door overmacht, mits goedkeuring door het opleidingshoofd.
* Uitzonderlijke omstandigheden, mits voorafgaand goedkeuring door het opleidingshoofd.