Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium van Antwerpen
Onderzoeksklas36909/3502/2526/1/85
Studiegids

Onderzoeksklas

36909/3502/2526/1/85
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve master muziek en podiumkunsten
    Afstudeerrichting:
    • Drama
  • Master in het drama, trajectschijf 4
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van den Broek Clara
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd PASS-FAIL.
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Je ontwikkelt autonoom een eigen artistieke praktijk, gedragen door ambacht en gedreven door een eigen kunstenaarsstem.
1.3 Je realiseert artistieke doelen en je creëert betekenis in respectvolle en flexibele samenwerking met anderen.
1.4 Je houdt bij creatie rekening met de specifieke artistieke en maatschappelijke omstandigheden.
2. Je neemt eindverantwoordelijkheid bij het creëren van (collectief) artistiek werk.
2.5 Je komt op een adequate manier op voor eigen waarden en behoeften.
3. Je reflecteert over het eigen kunstenaarschap in een wereld van verscheidenheid en je gaat in dialoog met het kunstenveld, het publiek en diverse kritische stemmen.
3.1 Je verwoordt en belichaamt de eigen artistieke identiteit, ambities en kwaliteiten tegenover diverse derden binnen en buiten het artistieke proces.
3.3 Je gebruikt feedback en dialoog om zich verder te ontwikkelen en te positioneren.
4. Je stelt de nodige onderzoeksvragen om tot kunstcreatie te komen.
4.1 Je vertrekt van voortdurende reflectie over eigen je ontwikkeling, je positie en je werk in de context van kunst en maatschappij, om nieuwe uitdagingen te formuleren.
4.3 Je zet (mee) praktijkgericht onderzoek op en voert dat uit.
5. Je ziet het verband tussen artistiek werk en maatschappelijke en professionele contexten, en je integreert dat inzicht ter verdieping van de eigen creatie.
5.1 Je plaatst eigen werk en kunstenaarschap in een (inter)cultureel, maatschappelijk en internationaal perspectief.

Leerinhoud

Binnen het vak Onderzoeksklas worden onderzoekers, verbonden aan het Conservatorium (of extern), uitgenodigd om studenten te laten participeren aan hun artistiek onderzoek.
Als student krijg je een indruk van de veelzijdigheid van artistiek onderzoek, maakt kennis met onderzoeksmethoden en met vernieuwende inzichten en experimenten.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk25,00 uren
Werktijd buiten de contacturen65,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets artistiek permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)100,00De aanwezigheid van de student is een vereiste voor dit opleidingsonderdeel. In het geval je gewettigd afwezig bent, dien je zo spoedig mogelijk een attest in via iBamaflex.
Opgelet: een afwezigheidsattest is geen garantie op het slagen voor het opleidingsonderdeel.

Toetsing (tekst)

De student wordt permanent beoordeeld op motivatie, vaardigheden, attitude en evolutie tijdens de onderzoeksklassen.
De onderzoeksklassen hebben een ‘gewicht’, uitgedrukt in een punt tussen 1 en 5, dat evenredig is met de inspanning die de student moet leveren. De student dient 5 punten te verzamelen.

Toetsing
100% vaardigheidstoets artistiek permanent (P)

De onderzoeksklassen hebben een ‘gewicht’, uitgedrukt in een punt tussen 1 en 5, dat evenredig is met de inspanning die de student moet leveren. De student dient 5 punten te verzamelen. 
De permanente evaluatie is zowel een toetsvorm als een deelexamen.
De beoordeling gebeurt door permanente evaluatie en wordt uitgedrukt in geslaagd of niet-geslaagd.