Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Onderzoeksvaardigheden_AF40750/3519/2526/1/95
Studiegids

Onderzoeksvaardigheden_AF

40750/3519/2526/1/95
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement als Onderzoeksvaardigheden_AF_FT
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement als Onderzoeksvaardigheden_FV
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement als Onderzoeksvaardigheden_INO
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement als Onderzoeksvaardigheden_MAR
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement als Onderzoeksvaardigheden_SCM
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Heirman Wannes
Andere co-titularis(sen): Hallam Lara
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Aan de hand van concrete voorbeelden van bestaande onderzoeken en de instructies in de lessen, leer je zelf je eerste onderzoek volledig zelf uit te voeren en daar geldige conclusies uit te trekken. Op die manier creëer je kennis en inzichten die nieuw en relevant zijn.

Na het volgen van dit vak heb je een eerste onderzoekservaring opgedaan. Door de kennis van én in inzicht in de verscheidene onderzoeksmethodes (vragenlijst, interviews, experimenten, focusgroepen), ontwikkel je bovendien een onderzoekende houding. 

OLR-Leerdoelen (lijst)

OLR AF 6 De Bachelor BM/AF toont een kritische onderzoekende houding, doorgrondt de betekenis achter de data en kan deze helder rapporteren om tot een bruikbaar advies te komen.
Je benoemt de componenten van een helder en samenhangend onderzoeksplan en -rapport.
Je beschrijft kenmerken van een goede vragenlijst en vragen.
Je geeft een overzicht welke tools je kan gebruiken om data te verzamelen en te verwerken.
Je implementeert de basisprincipes van het logisch redeneren, rekenen, getallenkennis, (hoofd-) bewerkingen, regel van drie, vergelijkingen en grafieken in een beroepsspecifieke context.
Je omschrijft kenmerken van een onderzoeksopzet en -methode.
Je omschrijft kenmerken van een onderzoeksvraag.
Je past de basisprincipes van het logisch redeneren, rekenen, getallenkennis, (hoofd-) bewerkingen, regel van drie, vergelijkingen en grafieken toe.
Je refereert volgens de APA-normen correct naar bronnen.
Je past generatieve AI effectief toe bij het verzamelen van informatie en houdt daarbij rekening met ethische overwegingen bij het beoordelen van de bruikbaarheid van de informatie.
Je reflecteert over jouw gebruik van generatieve AI, het nut en betrouwbaarheid ervan.
OLR AF 7 De bachelor BM/AF communiceert professioneel binnen de beroepscontext in het Nederlands, Frans en Engels en dit zowel schriftelijk als mondeling.
Je schrijft gestructureerd en volgens de regels van de Nederlandse taal.

Leerinhoud

In dit OLOD wordt aan de hand van 10 hoofdstukken een antwoord gegeven op vragen zoals: 

  • Waarom is onderzoek nodig voor een professionele bachelor in bedrijfsmanagement?
  • Hoe verwijs je naar onderzoek van anderen volgens de APA-stijl?
  • Wat is onderzoek doen eigenlijk?
  • Hoe zet je zelf een onderzoek op?
  • Hoe formuleer je een S.M.A.R.T. onderzoeksdoel en onderzoeksvraag?
  • Hoe stel je een goede vragenlijst op voor kwantitatief onderzoek?
  • Hoe stel je een goed interviewprotocol op?
  • Hoe verzamel je gegevens?
  • Welke valkuilen zijn er verbonden aan onderzoek?
  • Hoe rapporteer je onderzoek?
  • Hoe trek je geldige conclusies uit onderzoek?

Studiematerialen (lijst)

Eigen lesnota'sVerplicht
lesmateriaal op digitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
  • Omschrijving: Examen in examenreeks
  • Opmerking: De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ΒΌ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges18,00 uren
  • Omschrijving: Interactiecollege
Vormen van groepsleren6,00 uren
  • Omschrijving: Coachingssessie
Werktijd buiten de contacturen52,00 uren
  • Omschrijving: Begeleide zelfstudie & zelfstandig werk

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks60,00Digitaal examen. Aanvullende instructies op Digitap.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken40,00Digitale toets. Aanvullende instructies op Digitap.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks60,00Digitaal examen. Aanvullende instructies op Digitap.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks40,00Digitaal examen. Aanvullende instructies op Digitap.