Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Marketingcommunicatie 235297/3519/2526/1/60
Studiegids

Marketingcommunicatie 2

35297/3519/2526/1/60
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • marketing
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Orlent Indra
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Marketingcommunicatie.

Korte omschrijving

Dit opleidingsonderdeel geeft je een overzicht van de fundamenten, technieken en toepassingen van marketingcommunicatie. In deze cursus wordt telkens een hoofdstuk praktisch uitgediept om zo alle elementen van de communicatiemix waaronder social media, internet, public relations, sponsoring, verkoopacties, adverteren en direct marketing aan de hand van praktische cases te oefenen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

OLR MAR 1 De Bachelor BM/MAR heeft inzicht in (digitale) marketingstrategie en-tactiek, marktanalyse, marketingcommunicatie en sales, in algemene bedrijfs- en organisatieprocessen en hun onderlinge samenhang en kan dit inzicht toepassen in een ruime, geglobaliseerde, veranderende en (inter)nationale context.
Je illustreert de basisprincipes van geïntegreerde communicatie.
Je vergelijkt verschillende marketing communicatie instrumenten zowel voor interne als externe stakeholders.
Je benoemt de verschillende stappen van een communicatieplan.
Je past de verschillende marketingcommunicatie budgetteringsmethodes toe.
Je past de basisprincipes van geïntegreerde communicatie toe op een fictieve case.
Je voert een analyse als basis voor de opmaak van een communicatieplan.
Je beschrijft de verschillende stappen en inhoud van een creatieve briefing.

Leerinhoud

Binnen dit opleidingsonderdeel leer je cruciale communicatie-instrumenten beter kennen. We duiken dieper in de domeinen reclame, direct marketing, PR, sponsoring, merkactivatie en mediaplanning.

Je past bovendien de theorie over marketingcommunicatie concreet toe op boeiende praktijkcases. Je maakt communicatieplannen op waarin je de juiste keuze moet maken op vlak van doelgroepen, touchpoints, communicatiekanalen en communicatiemiddelen, dit alles in functie van de communicatiedoelstellingen.

Studiematerialen (lijst)

lesmateriaal op digitapVerplicht
MarketingcommunicatieVerplicht€ 68,95
  • Auteur: DE PELSMAEKER EN GEUENS

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges18,00 uren
  • Omschrijving: Interactiecollege
Vormen van groepsleren6,00 uren
  • Omschrijving: Casemethode in groep
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren
  • Omschrijving: Begeleide zelfstudie & zelfstandig werk

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks50,00Open en/of gesloten vragenGesloten boek
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks50,00CasusGesloten boek
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks50,00Open en/of gesloten vragenGesloten boek
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks50,00CasusGesloten boek

Toetsing (tekst)

Zie Digitap en/of studiewijzer voor verdere instructies.

De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.