Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Business proces analyse & project management_SCM35331/3519/2526/1/52
Studiegids

Business proces analyse & project management_SCM

35331/3519/2526/1/52
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 2
    Keuzeoptie van afstudeerrichting:
    • Smart logistics binnen Supply Chain Management
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Cârlan Valentin, Coenegrachts Elnert
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Business proces analyse & project management heeft de volgende doelstellingen: kennis overdragen over projectmanagement methoden, verschillende types projecten en de systeembenadering, stakeholdersbetrokkenheid, doelstellingen, de type kosten en baten die (IT en AI-) oplossingen met zich meebrengen; een overzicht geven van hedendaagse technologische en innovatietrends, uit te leggen wat en welk type innovatie wordt ontwikkeld in de maritieme toeleveringsketen en logistiek; voorbeelden en toepassingen geven van de theoretische concepten met betrekking tot innovatieve logistieke processen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

OLR SCM 1 De Bachelor BM/SCM heeft inzicht in transport, goederen- en informatiestromen, processen en regelgeving binnen de logistieke sector, in algemene bedrijfs- en organisatieprocessen en hun onderlinge samenhang en kan dit inzicht toepassen in een ruime, geglobaliseerde, veranderende en (inter)nationale context.
Je identificeert stakeholders en hun belang, probleemstelling, doelstelling en context bij het project.
OLR SCM 2 De bachelor BM/SCM herkent opportuniteiten, stelt operationele doelstellingen en werkt proactief mee aan het behalen van de (strategische) doelstellingen van een bedrijf of een organisatie.
Je identificeert positieve en negatieve effecten op een bestaande organisatie bij ingebruikname van een nieuwe toepassing.
Je vergelijkt projecten op een bedrijfseconomische wijze.
OLR SCM 3 De bachelor BM/SCM toont ondernemingszin, werkt zelfstandig, planmatig, flexibel en nauwkeurig en handelt oplossingsgericht en innovatief om transport, goederen- en informatiestromen en processen te optimaliseren.
Je onderzoekt de mogelijkheid tot procesverbetering.
OLR SCM 4 De bachelor BM/SCM heeft een diversiteitsbewuste en coachende houding tijdens het klant- en servicegericht handelen en bouwt zelfstandig een professioneel netwerk uit met nationale en internationale stakeholders
Je onderkent het belang van het betrekken van eindgebruikers voor de algemene gebruiksvriendelijkheid van een toepassing.
OLR SCM 7 De bachelor BM/SCM communiceert professioneel binnen de beroepscontext in het Nederlands, Frans, Engels en Spaans of Duits en dit zowel schriftelijk als mondeling.
Je communiceert op een professionele wijze met de verschillende stakeholders.
OLR SCM 8 De Bachelor BM/SCM werkt projectmatig en constructief samen als lid van een multidisciplinair en intercultureel team en neemt verantwoordelijkheid in verschillende taken en rollen binnen een bedrijf of een organisatie.
Je beschrijft op basis van een analyse het huidige proces of de AS-IS situatie voor de start van het project.
Je stelt testscenario’s op.
Je werkt met relevante projectdocumenten.

Leerinhoud

De studenten worden ingelicht en begeleid om de volgende theorieën omtrent business proces analyse en projectmanagement te gebruiken, met een specifieke focus op slimme logistiek:

• Business process mapping (BPMN method) met voorbeelden van de logistiek, het vernoemen van de logistieke activiteiten en logistieke stakeholders en het toepassen van projectmanagement methodologieën in het kader van nieuwe trends in transport en logistiek zoals industrie 4.0, Smart Ports, AI, etc.

• Definiëren en toepassen van de systeembenadering op slimme logistieke systemen en processen

• Projectstructuur and planning – Opstellen van werkpakketten, taken, deliverables en gebruik van Gantt charts

• Projectselectie en -criteria - Definiëren en toepassen van de multi-criteria analyse op slimme logistieke systemen en processen

• Berekening van kosten en baten van procesverbeteringen in de logistiek

Studiematerialen (lijst)

lesmateriaal op digitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges14,00 uren
  • Omschrijving: Interactiecollege
Vormen van groepsleren10,00 uren
  • Omschrijving: Projectwerk in groep
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren
  • Omschrijving: Begeleide zelfstudie & zelfstandig werk

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks40,00Open en/of gesloten vragen
Gesloten boek
Digitaal
Eerste examenperiodeProjectopdracht60,00Casus
Open boek
Schriftelijk
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks40,00Open en/of gesloten vragen
Gesloten boek
Digitaal
Tweede examenperiodeProjectopdracht60,00Casus
Open boek
Schriftelijk

Toetsing (tekst)

Zie Digitap en/of studiewijzer voor verdere instructies.

De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.