Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Creative lab: visual storytelling38018/3521/2526/1/22
Studiegids

Creative lab: visual storytelling

38018/3521/2526/1/22
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Martens Kristoff
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 80,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Taallab: professioneel communiceren EN simultaan te volgen met Taallab: Frans 2 EN simultaan te volgen met Personal & professional skills EN simultaan te volgen met Communicatiestrategie EN simultaan te volgen met Digital media.

Korte omschrijving

Creative lab: visual storytelling bouwt verder op Creative Lab: foto/video en Creative Lab: design & lay-out. In deze cursus ga je een visuele communicatie uitdenken en uitvoeren vertrekkende van een creative brief/strategie.

Begincompetenties (tekst)

Eerder ingeschreven voor creative lab: foto & video EN eerder ingeschreven voor creative lab: design & lay-out. 

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je bedenkt en ontwikkelt een creatief visueel concept of format. Je hebt kennis van beeldopbouw en beheerst de basistechnieken van fotografie, AV, lay-out en grafische vormgeving om eenvoudige visuele communicatiemiddelen zelf te creëren. Voor complexere taken werk je efficiënt samen met specialisten.
Je interpreteert een huisstijlhandboek en kan het toepassen op je creatie.
Je visualiseert je doelgroep als basis voor je creatieve uitwerkingen.
Je werkt procesmatig om strategie te transformeren in creatieve concepten.
Je maakt schetsen waarmee je meerdere mogelijke uitwerkingen onderzoekt.
Je maakt beelden die werken in combinatie met copy.
Je creëert audiovidueel materiaal en online content met Adobe Express.

Leerinhoud

In deze cursus ga je een visuele communicatie uitdenken en uitvoeren vertrekkende van een creative brief/strategie.


Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Adobe Creative CloudVerplicht
Online leermateriaal op DigitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges6,00 uren
Practicum en/of oefeningen18,00 uren
Werktijd buiten de contacturen56,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)80,00opdrachten tijdens de lesweken
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)20,00opdracht tijdens productieweek
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00

Toetsing (tekst)

Als de student bij de eerste examenkans voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, wordt het cijfer van het deelexamen waarvoor de student minstens 10 op 20 behaalde, overgedragen naar de tweede examenkans waardoor dit deelexamen dus niet kan worden hernomen. Deelexamens waarvoor de student bij de eerste examenkans minder dan 10 op 20 behaalde, worden hernomen tijdens de tweede examenkans.

Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement. Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende: je kan slechts één (deel)examen per opleidingsonderdeel inhalen en daarvoor éénmaal een inhaalmoment afspreken.