Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Corporate communication31470/3521/2526/1/05
Studiegids

Corporate communication

31470/3521/2526/1/05
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Hye Dirk
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Communicatie-essentials EN simultaan te volgen met Marketing & basis economie EN simultaan te volgen met Medialandschap EN simultaan te volgen met Research skills I EN simultaan te volgen met Taallab: Nederlands EN simultaan te volgen met Personal & professional skills EN simultaan te volgen met Creative lab: design & lay-out.

Korte omschrijving

Het succes van een organisatie wordt niet enkel bepaald door omzet, winst en commerciële acties. Wederzijds begrip opbouwen tussen een organisatie en diverse niet-commerciële doelgroepen (medewerkers, journalisten, buurtbewoners, aandeelhouders, actiegroepen, politici, potentiële nieuwe medewerkers, enz.) is van essentieel belang om de reputatie van je organisatie op te krikken. Hoe omgaan met deze relatiegroepen vormt dan ook de essentie van Corporate Communication. Je leert hoe en waarom een bedrijf een identiteit uitstraalt en bij het publiek een imago opbouwt. Ook de overheid en de non-profitsector komen aan bod. In een laatste deel bespreken we de opbouw van diverse voorlichtingscampagnes (verkeersveiligheid, gezondheid, enz.) naar diverse publieksgroepen toe.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je werkt zelfstandig een geïntegreerd communicatieplan uit voor profit en social profit en voor private en overheidsorganisaties op basis van bekomen onderzoeksresultaten. Dit omvat het benoemen en indelen van doelstellingen, doelgroepen en publieksgroepen, het uitwerken van een strategie en het kiezen en creatief realiseren van gepaste communicatiemiddelen.
Je analyseert PR-acties die een bedrijf of organisatie gebruikt.
Je analyseert voorlichtingsacties die een bedrijf of organisatie gebruikt.
Je bespreekt PR-acties van bestaande bedrijven/organisaties kritisch.
Je bespreekt voorlichtingsacties kritisch.
Je gebruikt de basisterminologie van Public Relations.
Je licht verschillende instrumenten van de PR-communicatiemix toe.
Je identificeert het stakeholdernetwerk van een bedrijf/organisatie.
Je stelt een stakeholdernetwerk op voor een bestaand(e) bedrijf/organisatie.
Je verklaart het belang van een sterke corporate identiteit.

Leerinhoud

Definities van Corporate Communication

Identiteit vs imago

Zes domeinen van Corporate Communication
- interne communicatie
- perscommunicatie
- financiële communicatie
- community relations
- public affairs
- arbeidsmarktcommunicatie

Basisprincipes crisiscommunicatie

Voorlichting: begrippen en toepassingen

Studiematerialen (lijst)

Diverse mediabronnenVerplicht
StudiewijzerVerplicht
Online leermateriaal op DigitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges18,00 uren
Practicum en/of oefeningen6,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks75,00Schriftelijk examen - zie studiewijzer.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)25,00Opdracht tijdens de productieweek - zie studiewijzer.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks75,00Kennis, inzicht en toepassing van de geziene leerstof wordt getoetst in een schriftelijk examen - zie studiewijzer.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks25,00zie studiewijzer Productieweek voor meer info

Toetsing (tekst)

De totale examentijd voor de kennis- en inzichtstoets(en) bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd – met een max. van 30 min. – voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.

Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, wordt het cijfer van het deelexamen waarvoor de student minstens 10 op 20 behaalde, overgedragen naar de tweede examenperiode waardoor dit deelexamen dus niet kan worden hernomen. Deelexamens waarvoor de student in de eerste examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, worden hernomen in de tweede examenperiode.

Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement. Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende: je kan slechts één (deel)examen per opleidingsonderdeel inhalen en daarvoor éénmaal een inhaalmoment afspreken.