Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Medialandschap27024/3521/2526/1/64
Studiegids

Medialandschap

27024/3521/2526/1/64
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Van de Venne Inge
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Communicatie-essentials EN simultaan te volgen met Marketing & basis economie EN simultaan te volgen met Corporate communication EN simultaan te volgen met Research skills I EN simultaan te volgen met Taallab: Nederlands EN simultaan te volgen met Personal & professional skills EN simultaan te volgen met Creative lab: design & lay-out EN simultaan te volgen met Creative lab: foto & video EN simultaan te volgen met Actua & trends 1.

Korte omschrijving

Welke verschillende media bestaan er in Vlaanderen? Wie is de mediaconsument? Je krijgt een feitelijk overzicht van de kranten, de magazines, de radio’s, de televisiestations in Vlaanderen en hun digitale afgeleiden. Je kent de verschillende mediagroepen met hun media. Je kent hun geschiedenis, maar je bent ook op de hoogte van de nieuwste trends binnen de Vlaamse media. Je krijgt een overzicht van het begrippenkader.

Je kan weergeven wat de belangrijkste bevindingen zijn in het laatste Digimeter-onderzoek. 

Je weet wat het CIM is? Wat en hoe wordt er gemeten? Je kent de vakterminologie.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je hebt zicht op het media- en communicatielandschap (de diverse werkomgevingen, het mediabedrijf, het nationale en het internationale medialandschap) en volgt trends inzake communicatie op de voet.
Je beschrijft de verschillende mediagroepen in Vlaanderen/de wereld met hun media.
Je kadert de trends binnen het medialandschap met de nodige feiten en achtergrond.
Je gebruikt het actuele begrippenkader van zowel de klassieke als de digitale mediawereld.
Je beschrijft de voor- en nadelen van verschillende mediatypes.
Je gebruikt CIM-cijfers over het bereik van mediatypes.
Je hanteert typische mediastatistieken (CIM-, MDB-cijfers).
Je interpreteert de begrippen bereik, dekking en kosten m.b.t. reclame en promotieacties correct.
Je legt uit hoe de verschillende sociale media van elkaar verschillen.

Leerinhoud

Mediagebruik en nieuwsconsumptie in Vlaanderen. Digimeter.

Overzicht van het medialandschap in Vlaanderen

Historische schets

Hedendaagse situatie

Kennis van de vakterminologie.

Kennismaking met de werking van het CIM en het interpreteren van cijfermateriaal.

Productieweken: zie studiewijzer

Studiematerialen (lijst)

Diverse mediabronnenVerplicht
StudiewijzerVerplicht
Online leermateriaal op DigitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Practicum en/of oefeningen8,00 uren
  • Duur: Semester
Werktijd buiten de contacturen50,00 uren
  • Duur: Semester

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks80,00Digitaal examen - zie studiewijzer.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)20,00Opdracht in productieweek - zie studiewijzer.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks80,00Digitaal examen - zie studiewijzer.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks20,00Zie studiewijzer productieweek

Toetsing (tekst)

De totale examentijd voor de kennis- en inzichtstoets(en) bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd – met een max. van 30 min. – voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.

Als de student bij de eerste examenkans voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, wordt het cijfer van het deelexamen waarvoor de student minstens 10 op 20 behaalde, overgedragen naar de tweede examenkans waardoor dit deelexamen dus niet kan worden hernomen. Deelexamens waarvoor de student bij de eerste examenkans minder dan 10 op 20 behaalde, worden hernomen tijdens de tweede examenkans.

Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement. Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende: je kan slechts één (deel)examen per opleidingsonderdeel inhalen en daarvoor éénmaal een inhaalmoment afspreken.