Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Marketing & basis economie38167/3521/2526/1/44
Studiegids

Marketing & basis economie

38167/3521/2526/1/44
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Goidts Christophe
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Communicatie-essentials EN simultaan te volgen met Corporate communication EN simultaan te volgen met Medialandschap EN simultaan te volgen met Research skills I EN simultaan te volgen met Taallab: Nederlands EN simultaan te volgen met Personal & professional skills EN simultaan te volgen met Creative lab: design & lay-out.

Korte omschrijving

In "Marketing & Basis Economie" komen essentiële economische thema's en begrippen aan bod. Daarnaast leren studenten de beginselen van marketing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je hebt zicht op de maatschappelijke context waarbinnen communicatie plaatsvindt, kan de maatschappelijke en juridische implicaties van communicatie-vormen en -uitingen inschatten en handelt volgens de professionele ethiek.
Je hanteert correct de begrippen en wetten van de macro- economie.
Je past economische principes toe om actuele gebeurtenissen te begrijpen en verklaren.
Je beschrijft de marketingmix en past deze toe op merken en/of organisaties.
Je past verschillende theoretische marketingmodellen beargumenteerd toe.
Je schetst de structuur van het marketingplanningsproces.
Je verklaart de basisbegrippen en theoretische modellen van het marketingplanningsproces en past deze toe.
Je past een interne analyse toe op een merk en/of organisatie.
Je past een concurrentie-analyse toe op een merk en/of organisatie.
Je past een omgevingsanalyse toe op een merk en/of organisatie.
Je maakt een SWOT-analyse van een merk en/of organisatie.
Je maakt een eenvoudig businesscanvas.
Je herkent en duidt de diverse aspecten van een merkenbeleid van een organisatie.

Leerinhoud

Basis Economie

  • Consumentengedrag 
  • Producentengedrag 
  • De prijsvorming
  • De arbeidsmarkt
  • Geld, monetair beleid en inflatie
  • Internationale handel en de wisselmarkten
  • De rol van de overheid in de economie

Marketing

  • Omgevingsanalyse van een merk en/of organisatie.
  • Theoretische marketingmodellen
  • Het marketingplanningsproces
  • Interne analyse van een merk en/of organisatie.
  • Concurrentieanalyse van een merk en/of organisatie
  • SWOT-analyse van een merk en/of organisatie
  • De marketingmix
     

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Online leermateriaal op DigitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Practicum en/of oefeningen2,00 uren
Werktijd buiten de contacturen56,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken80,00digitaal examen - zie studiewijzer.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)20,00opdracht tijdens productieweek - zie studiewijzer.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks80,00digitaal examen - zie studiewijzer.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks20,00zie studiewijzer productieweek voor meer info

Toetsing (tekst)

De totale examentijd voor de kennis- en inzichtstoets(en) bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd – met een max. van 30 min. – voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.

Als de student bij de eerste examenkans voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, wordt het cijfer van het deelexamen waarvoor de student minstens 10 op 20 behaalde, overgedragen naar de tweede examenkans waardoor dit deelexamen dus niet kan worden hernomen. Deelexamens waarvoor de student bij de eerste examenkans minder dan 10 op 20 behaalde, worden hernomen tijdens de tweede examenkans.

Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement. Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende: je kan slechts één (deel)examen per opleidingsonderdeel inhalen en daarvoor éénmaal een inhaalmoment afspreken.