Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Personal & professional skills38169/3521/2526/1/15
Studiegids

Personal & professional skills

38169/3521/2526/1/15
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Orlent Indra
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 76,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Communicatie-essentials EN simultaan te volgen met Marketing & basis economie EN simultaan te volgen met Corporate communication EN simultaan te volgen met Medialandschap EN simultaan te volgen met Taallab: Nederlands EN simultaan te volgen met Research skills I EN simultaan te volgen met Creative lab: design & lay-out EN simultaan te volgen met Creative lab: foto & video EN simultaan te volgen met Creative lab: visual storytelling EN simultaan te volgen met Actua & trends 1 EN simultaan te volgen met Actua & trends 2 EN simultaan te volgen met Taallab: professioneel communiceren EN simultaan te volgen met Taallab: Frans 2 EN simultaan te volgen met Communicatiestrategie EN simultaan te volgen met Digital media EN simultaan te volgen met Brand communication EN simultaan te volgen met Taallab: Engels 2 .

Korte omschrijving

Flexibiliteit, zelfontwikkeling en levenslang leren worden steeds belangrijker in onze dynamische, snel veranderende professionele wereld. Het werkveld verwacht dat je een echte teamplayer bent en dat je de regels van goed teamwerk begrijpt en kan toepassen. We leren je vaardigheden en soft skills aan om de architect te worden van je studieloopbaan, je persoonlijke ontwikkeling en je rol in een team. Je gaat aan de slag om uit te groeien tot een zelfsturende student die kritisch tegenover zichzelf en zijn leerproces staat!

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je functioneert als efficiƫnt lid van een (multidisciplinair) team en bent daarbij kritisch voor het eigen en andermans werk. Je geeft je mening en standpunt met respect voor anderen. Je heb zicht op je eigen rol binnen de organisatie en past je aan wanneer dat wenselijk is.
Je houdt je aan de collectieve werkafspraken en deadlines.
Je stelt een planning op in functie van taken, deadlines en te behalen resultaten aan de hand van een vooropgesteld sjabloon.
Je beschrijft de werking van een team objectief en benoemt je aandeel.
Je herkent dynamieken in en tussen individuen, groepen en organisatie.
Je formuleert constructieve feedback op de samenwerking met betrekking op de positieve inbreng en groeikansen van andere teamleden.
Je schat met regelmaat je eigen kennen en kunnen realistisch in en analyseert persoonlijke leerbehoeften. Je gaat op zoek naar (leer)kansen om de eigen competenties te verbreden en te verrijken.
Je beschrijft persoonlijke sterktes en groeikansen en formuleert groeipunten SMART.
Je zet gekregen feedback/verworven inzichten om in actiepunten om het persoonlijk functioneren te versterken.
Je kan gegeven reflectiemodellen toepassen als tool voor het persoonlijk en academisch groeiproces.
Je reflecteert over het eigen leerproces, competenties en talenten in samenwerking met een team.

Leerinhoud

Je schat met regelmaat je eigen kennen en kunnen realistisch in en analyseert persoonlijke leerbehoeften. Je gaat op zoek naar (leer)kansen om de eigen competenties te verbreden en te verrijken.
Je functioneert als efficiënt lid van een (multidisciplinair) team en bent daarbij kritisch voor het eigen en andermans werk. Je geeft je mening en standpunt met respect voor anderen. Je hebt zicht op je eigen rol binnen de organisatie en past je aan wanneer nodig.

In deze cursus komen de volgende topics aan bod:

  • Lemo test
  • Kerntalentkaarten
  • Kysstest
  • MBTI
  • Big five
  • Roos van Leary
  • Reflectiecyclus van Korthagen
  • ...

Voor organisatie lessen en productieweken - zie studiewijzer Personal en professional skills.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Cursus via DigitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges4,00 uren
Practicum en/of oefeningen20,00 uren
Vormen van groepsleren12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen40,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePortfolio50,00
Eerste examenperiodeReflectieopdracht permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)50,00reflectieopdracht tijdens productieweek - zie studiewijzer
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio50,00
Tweede examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks50,00zie studiewijzer Personal en professional skills

Toetsing (tekst)

Als de student bij de eerste examenkans voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, wordt het cijfer van het deelexamen waarvoor de student minstens 10 op 20 behaalde, overgedragen naar de tweede examenkans waardoor dit deelexamen dus niet kan worden hernomen. Deelexamens waarvoor de student bij de eerste examenkans minder dan 10 op 20 behaalde, worden hernomen tijdens de tweede examenkans.

Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement. Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende: je kan slechts één (deel)examen per opleidingsonderdeel inhalen en daarvoor éénmaal een inhaalmoment afspreken.