Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Brand communication38170/3521/2526/1/49
Studiegids

Brand communication

38170/3521/2526/1/49
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Gemoets Ann
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Research skills I EN simultaan te volgen met Actua & trends 2 EN simultaan te volgen met Taallab: professioneel communiceren EN simultaan te volgen met Communicatiestrategie EN simultaan te volgen met Digital media EN simultaan te volgen met Taallab: Engels 2 EN simultaan te volgen met Personal & professional skills.

Korte omschrijving

zie Studiewijzer op Digitap

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je hebt zicht op de maatschappelijke context waarbinnen communicatie plaatsvindt, kan de maatschappelijke en juridische implicaties van communicatie-vormen en -uitingen inschatten en handelt volgens de professionele ethiek.
Je volgt de recente ontwikkelingen binnen de reclamewereld op.
Je zoekt via een gepaste zoekstrategie en in relevante informatiebronnen naar informatie m.b.t. een communicatietopic of (zelf)geformuleerd communicatie probleem. Je schat de waarde van de gevonden informatie in, analyseert kritisch en geeft de kern op zinvolle wijze weer met het oog op communicatieadvies.
Je analyseert en evalueert het gebruik van marketing- en communicatie-instrumenten uit een campagne op basis van relevante informatie.
Je werkt zelfstandig een geïntegreerd communicatieplan uit voor profit en social profit en voor private en overheidsorganisaties op basis van bekomen onderzoeksresultaten. Dit omvat het benoemen en indelen van doelstellingen, doelgroepen en publieksgroepen, het uitwerken van een strategie en het kiezen en creatief realiseren van gepaste communicatiemiddelen.
Je gebruikt de theoretische basisbegrippen en -terminologie specifiek voor de sector van merkcommunicatie.
Je verklaart het belang van een sterke merknaam.
Je verklaart het belang van een sterke merkidentiteit.
Je verklaart het belang van merkpositionering.
Je licht de verschillende instrumenten van de marketingcommunicatiemix toe.
Je identificeert de onderscheidende eigenschappen en voor- en nadelen van de verschillende marketingcommunicatie-instrumenten.
Je beschrijft communicatiemogelijkheden voor een merk op basis van de customer journey.

Leerinhoud

Je raakt vertrouwd met wat een merk is. Je raakt vertrouwd met de verschillende instrumenten van de marketingcommunicatiemix zoals reclame, merk activatie, direct marketing en sponsoring. Je raakt vertrouwd met hoe deze instrumenten kunnen ingezet worden in de customer journey. Aan de hand van cases en voorbeelden wordt de theorie uitgelegd.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
MarketingcommunicatieVerplicht
  • Auteur: DE PELSMAEKER EN GEUENS

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Practicum en/of oefeningen6,00 uren
Vormen van groepsleren4,00 uren
Werktijd buiten de contacturen48,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks80,00Digitaal examen - zie studiewijzer.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)20,00opdracht tijdens productieweek - zie studiewijzer.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks80,00Zie studiewijzer.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks20,00zie studiewijzer

Toetsing (tekst)

De totale examentijd voor de kennis- en inzichtstoets(en) bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd – met een max. van 30 min. – voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.

Als de student bij de eerste examenkans voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, wordt het cijfer van het deelexamen waarvoor de student minstens 10 op 20 behaalde, overgedragen naar de tweede examenkans waardoor dit deelexamen dus niet kan worden hernomen. Deelexamens waarvoor de student bij de eerste examenkans minder dan 10 op 20 behaalde, worden hernomen tijdens de tweede examenkans. 

Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement. Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende: je kan slechts één (deel)examen per opleidingsonderdeel inhalen en daarvoor éénmaal een inhaalmoment afspreken.