Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Digital media29927/3521/2526/1/20
Studiegids

Digital media

29927/3521/2526/1/20
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Orlent Indra, Van der Kraan Harold
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Research skills I EN simultaan te volgen met Actua & trends 2 EN simultaan te volgen met Taallab: professioneel communiceren EN simultaan te volgen met Communicatiestrategie EN simultaan te volgen met Brand communication EN simultaan te volgen met Taallab: Engels 2 EN simultaan te volgen met Taallab: Frans 2 EN simultaan te volgen met Personal & professional skills EN simultaan te volgen met Creative lab: visual storytelling.

Korte omschrijving

Digital beïnvloedt vandaag alle facetten van ons leven. In dit opleidingsonderdeel duiken we in de boeiende wereld van digitale marketing en analyseren we de stappen van een digital communicatiecampagne.

We staan stil bij het digitale landschap van vandaag en leren social media aanwenden voor professionele doeleinden. We hebben het over analytics en contentplanning. Ook display advertising, SEO en SEA komen aan bod. De belangrijkste digital termen hebben zo voor ons geen geheimen meer.



OLR-Leerdoelen (lijst)

Je hebt zicht op het media- en communicatielandschap (de diverse werkomgevingen, het mediabedrijf, het nationale en het internationale medialandschap) en volgt trends inzake communicatie op de voet.
Je identificeert de belangrijkste sociale mediahulpmiddelen en hun voordelen.
Je herkent de maatschappelijke evoluties op vlak van digitalisering, en beschrijft de gevolgen ervan.
Je werkt zelfstandig een geïntegreerd communicatieplan uit voor profit en social profit en voor private en overheidsorganisaties op basis van bekomen onderzoeksresultaten. Dit omvat het benoemen en indelen van doelstellingen, doelgroepen en publieksgroepen, het uitwerken van een strategie en het kiezen en creatief realiseren van gepaste communicatiemiddelen.
Je karakteriseert de verschillende sociale media.
Je beschrijft de elementen van een digitaal campagneplan.
Je stelt een contentkalender op, op basis van een gegeven digitale strategie.
Je creëert social media posts rekening houdend met bedrijfsidentiteit en communicatiedoelstellingen van de klant.
Je herinnert je de voornaamste conventies en formats voor de belangrijkste digitale media.
Je identificeert de belangrijkste principes en voordelen van SEO, SEA & Analytics.

Leerinhoud

1. De elementen van een digitaal campagneplan.
2. Het digitale landschap en de verschillende social media
3. Digital & social hulpmiddelen.
4. De maatschappelijke gevolgen van de digitalisering
5. Contentkalenders, in functie van een gegeven digitale strategie.
6. Zelf social media posts bedenken en uitvoeren, rekening houdend met bedrijfsidentiteit en communicatiedoelstellingen van de klant.
7. Inleiding in SEO, SEA & analytics.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Online leermateriaal op DigitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges14,00 uren
Practicum en/of oefeningen6,00 uren
Vormen van groepsleren2,00 uren
Werktijd buiten de contacturen56,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks75,00digitaal examen - zie studiewijzer.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)25,00Opdracht in de productieweek - zie studiewijzer.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks75,00digitaal examen - zie studiewijzer.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks25,00zie studiewijzer Productieweek voor meer info

Toetsing (tekst)

De totale examentijd voor de kennis- en inzichtstoets(en) bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd – met een max. van 30 min. – voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.

Als de student bij de eerste examenkans voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, wordt het cijfer van het deelexamen waarvoor de student minstens 10 op 20 behaalde, overgedragen naar de tweede examenkans waardoor dit deelexamen dus niet kan worden hernomen. Deelexamens waarvoor de student bij de eerste examenkans minder dan 10 op 20 behaalde, worden hernomen tijdens de tweede examenkans.

Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement. Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende: je kan slechts één (deel)examen per opleidingsonderdeel inhalen en daarvoor éénmaal een inhaalmoment afspreken.