Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Communicatiestrategie38172/3521/2526/1/20
Studiegids

Communicatiestrategie

38172/3521/2526/1/20
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Hye Dirk
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Research skills I EN simultaan te volgen met Actua & trends 2 EN simultaan te volgen met Taallab: professioneel communiceren EN simultaan te volgen met Digital media EN simultaan te volgen met Brand communication EN simultaan te volgen met Taallab: Engels 2 EN simultaan te volgen met Taallab: Frans 2 EN simultaan te volgen met Personal & professional skills EN simultaan te volgen met Creative lab: visual storytelling.

Korte omschrijving

Communicatie-instrumenten ontwikkelen is één. Begrijpen waarom we deze inzetten is twee. In deze cursus buigen we ons over de visie en de strategische keuzes die een communicatieprofessional dient te maken om bedrijfsdoelstellingen te realiseren. Vooraleer een strategie naar voren te schuiven dient de communicatieprofessional de eigen organisatie als haar omgeving grondig te analyseren. Het tweede deel staat helemaal in het teken van het opstellen van een communicatieplan. Doelstellingen formuleren, doelgroepen segmenteren, de boodschap verpakken, media inzetten en budgetbeheer bepalen mee de strategische keuze. Je overloopt stap voor stap de diverse bouwstenen van een communicatieplan. In het laatste deel laten we je reeds proeven van enkele communicatiestrategieën die je kan inzetten om een specifiek organisatieprobleem op te lossen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je werkt zelfstandig een geïntegreerd communicatieplan uit voor profit en social profit en voor private en overheidsorganisaties op basis van bekomen onderzoeksresultaten. Dit omvat het benoemen en indelen van doelstellingen, doelgroepen en publieksgroepen, het uitwerken van een strategie en het kiezen en creatief realiseren van gepaste communicatiemiddelen.
Je beschrijft de communicatiestrategie van een bedrijf/organisatie/merk.
Je beschrijft het belang van doelgroepanalyse in functie van strategiebepaling.
Je legt uit wat benchmarking is en ziet de meerwaarde ervan in voor strategiebepaling.
Je bepaalt doelgroepen op basis van data en insights.
Je beschrijft communicatiedoelgroepen en SMART communicatiedoelstellingen.
Je maakt een gefundeerde keuze uit verschillende communicatiemedia/touchpoints en zet deze in op strategisch niveau.
Je beschrijft de verschillende elementen in een communicatieplan.
Je ontwikkelt doelgroepgerichte communicatieproducten.
Je volgt communicatieprojecten accuraat en met de nodige zorg administratief en budgettair op.
Je beschrijft de verschillende stappen in een budgetplanning.

Leerinhoud

Deel 1: Situering

Deel 2: Analyse van de context (organisatie én omgeving)

Deel 3: Storytelling

Deel 4: Communicatieplan (probleemstelling, doelstelling, doelgroep, boodschap, media, enz.)

Deel 5: Analyse van diverse strategieën


Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
CommunicatiestrategieVerplicht
  • Auteur: Wil Michels
Online leermateriaal op DigitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges18,00 uren
Practicum en/of oefeningen6,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks75,00Kennis, inzicht en toepassing van de geziene leerstof wordt getoetst in een schriftelijk examen
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)25,00Opdracht tijdens de productieweek
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks75,00Kennis, inzicht en toepassing van de geziene leerstof wordt getoetst in een schriftelijk examen
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks25,00zie studiewijzer Productieweek voor meer info

Toetsing (tekst)

De totale examentijd voor de kennis- en inzichtstoets(en) bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd – met een max. van 30 min. – voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.

Als de student bij de eerste examenkans voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, wordt het cijfer van het deelexamen waarvoor de student minstens 10 op 20 behaalde, overgedragen naar de tweede examenkans waardoor dit deelexamen dus niet kan worden hernomen. Deelexamens waarvoor de student bij de eerste examenkans minder dan 10 op 20 behaalde, worden hernomen tijdens de tweede examenkans.

Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement. Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende: je kan slechts één (deel)examen per opleidingsonderdeel inhalen en daarvoor éénmaal een inhaalmoment afspreken.