Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Actua & trends 238173/3521/2526/1/54
Studiegids

Actua & trends 2

38173/3521/2526/1/54
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Van Gils Chris
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Research skills I EN simultaan te volgen met Brand communication EN simultaan te volgen met Taallab: professioneel communiceren EN simultaan te volgen met Communicatiestrategie EN simultaan te volgen met Digital media EN simultaan te volgen met Taallab: Engels 2 EN simultaan te volgen met Personal & professional skills.

Korte omschrijving

We gaan verder waar Actua en Trends I stopte. Zijn we effectief wereldburgers? Hier zijn meerdere aspecten aan verbonden. We focussen op interculturaliteit, inclusiviteit, maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid, en onderzoeken de impact én rol van communicatie op deze domeinen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je hebt zicht op de maatschappelijke context waarbinnen communicatie plaatsvindt, kan de maatschappelijke en juridische implicaties van communicatie-vormen en -uitingen inschatten en handelt volgens de professionele ethiek.
Je hebt inzicht in het denken en gedrag van diverse doelgroepen.
Je beschrijft de impact en de complexiteit van de diversiteit in de samenleving.
Je bespreekt modellen voor cultuur en interculturele communicatie.
Je bespreekt de principes van wereldburgerschap.
Je demonstreert de eigenschappen van maatschappelijk verantwoorde communicatie.
Je herkent media-effecten op mens en samenleving.
Je kadert communicatie-evoluties binnen de maatschappij.
Je produceert maatschappelijk relevante boodschappen met aandacht voor inclusie en diversiteit.
Je beschrijft de impact van het bedrijfsleven op de samenleving.
Je zoekt via een gepaste zoekstrategie en in relevante informatiebronnen naar informatie m.b.t. een communicatietopic of (zelf)geformuleerd communicatie probleem. Je schat de waarde van de gevonden informatie in, analyseert kritisch en geeft de kern op zinvolle wijze weer met het oog op communicatieadvies.
Je beschrijft het concept duurzaamheid a.d.h.v. verschillende modellen en je beschrijft de achterliggende visie op duurzaamheid .
Je benoemt specifieke maatregelen en reglementeringen van overheden, vakorganisaties en bedrijven die bijdragen aan het verduurzamen van de economie en van consumptiepatronen.
Je beoordeelt duurzaamheidsboodschappen van bedrijven, overheden en organisaties kritisch op mogelijke vormen van greenwashing, greenhushing en whitewashing en formuleert aanbevelingen om deze fenomenen te vermijden.

Leerinhoud

Vertrekkende vanuit de actualiteit en de hete hangijzers in het maatschappelijk debat, nemen we de principes voor waarachtig wereldburgerschap onder de loep. Dit impliceert stilstaan bij het belang van duurzaamheid, net zoals bij de impact en complexiteit van diversiteit in onze samenleving. We maken kennis met de verschillende cultuurdimensies en modellen voor (interculturele) communicatie. We hebben het over media-effecten, en daaruit volgend principes van maatschappelijk verantwoorde communicatie.

De rol die het bedrijfsleven hierin speelt is nauwelijks te onderschatten, dus ook MVO, CSR, ESG en purpose marketing komen aan bod. In de productieweek brengen we dit in de praktijk en creëren we zelf maatschappelijk relevante boodschappen met aandacht voor inclusie en diversiteit.

Deze cursus gaat verder waar Actua & Trends I stopte. 

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Online leermateriaal op DigitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Practicum en/of oefeningen8,00 uren
Werktijd buiten de contacturen50,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks80,00Kennis- en inzichtstoets met open en meerkeuzevragen. Zie studiewijzer.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)20,00Opdracht tijdens de productieweek.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks80,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks20,00

Toetsing (tekst)

De totale examentijd voor de kennis- en inzichtstoets(en) bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd – met een max. van 30 min. – voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.

Als de student bij de eerste examenkans voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, wordt het cijfer van het deelexamen waarvoor de student minstens 10 op 20 behaalde, overgedragen naar de tweede examenkans waardoor dit deelexamen dus niet kan worden hernomen. Deelexamens waarvoor de student bij de eerste examenkans minder dan 10 op 20 behaalde, worden hernomen tijdens de tweede examenkans. 

Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement. Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende: je kan slechts één (deel)examen per opleidingsonderdeel inhalen en daarvoor éénmaal een inhaalmoment afspreken.