Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Media & maatschappij39533/3521/2526/1/25
Studiegids

Media & maatschappij

39533/3521/2526/1/25
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Van de Venne Inge
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Medialandschap.

Korte omschrijving

Tijdens de lessen behandelen we de verschillende media: gedrukte media, audiovisuele media, digitale/online media, zowel feitelijk als
beleidsmatig. Je verwerft inzicht in een snel evoluerende sector.

Je bent op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen en volgt deze zelf op. 

Je bent op de hoogte van de belangrijkste regels rond reclame en deontologie, bent vertrouwd met de toezichtsorganen en de specifieke regels voor de openbare omroep.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je hebt zicht op de maatschappelijke context waarbinnen communicatie plaatsvindt, kan de maatschappelijke en juridische implicaties van communicatie-vormen en -uitingen inschatten en handelt volgens de professionele ethiek.
Je duidt het belang, de eigenheid en de organisatie van maatschappelijke instellingen en structuren die waken over de juridische en deontologische aspecten van communicatie.
Je hebt zicht op het media- en communicatielandschap (de diverse werkomgevingen, het mediabedrijf, het nationale en het internationale medialandschap) en volgt trends inzake communicatie op de voet.
Je kadert de trends binnen het medialandschap met de nodige feiten en achtergrond.
Je omschrijft de grote mediagroepen in eigen land.
Je legt het verschil uit tussen (media)recht, ethiek en deontologie.
Je beschrijft de belangrijkste wetgeving inzake media en reclame.
Je analyseert het (media-)nieuws in het binnen- en buitenland en kadert dit met de nodige feiten en achtergrond.
Je beschrijft de diverse werkomgevingen van de communicatiespecialist.
Je beschrijft de verschillende mediagroepen in de wereld met hun media.
Je zoekt via een gepaste zoekstrategie en in relevante informatiebronnen naar informatie m.b.t. een communicatietopic of (zelf)geformuleerd communicatie probleem. Je schat de waarde van de gevonden informatie in, analyseert kritisch en geeft de kern op zinvolle wijze weer met het oog op communicatieadvies.
Je analyseert visies en perspectieven van meerdere betrokkenen op duurzaamheidsuitdagingen, met kritisch inzicht in je eigen rol en perspectief

Leerinhoud

Mediaconcentratie

The big 5

Wetgeving en deontologie

Media-actualiteit

Info projectopdracht: zie studiewijzer

Studiematerialen (lijst)

ActualiteitVerplicht
Diverse mediabronnenVerplicht
StudiewijzerVerplicht
Online leermateriaal op DigitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Vormen van groepsleren6,00 uren
Werktijd buiten de contacturen52,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks80,00Digitale test
Eerste examenperiodeProjectopdracht20,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht20,00
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks80,00Digitale test

Toetsing (tekst)

De totale examentijd voor de kennis- en inzichtstoets(en) bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd – met een max. van 30 min. – voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.