Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
On- & offline mediaplanning39537/3521/2526/1/64
Studiegids

On- & offline mediaplanning

39537/3521/2526/1/64
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Orlent Indra
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Medialandschap EN eerder ingeschreven voor Digital media OF binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

Een campagne valt of staat met juiste mediakeuzes. Voor welke mediamix moet geopteerd worden? Gaan we voor gedrukte media of kiezen we voor de impact van audiovisuele media? Wanneer werken we met affichage? En zeker: hoe worden digitale media best ingeschakeld?

We duiken dieper in het mediaplanningsproces en de bijbehorende terminologie. Goed inzicht in bereiksprofielen vormt de basis voor doordachte beslissingen. We krijgen grondiger inzicht in mediaplanningsstrategie en mediadoelstellingen, en leren mediaplanningskeuzes ook cijfermatig te benaderen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je hebt zicht op het media- en communicatielandschap (de diverse werkomgevingen, het mediabedrijf, het nationale en het internationale medialandschap) en volgt trends inzake communicatie op de voet.
Je gebruikt CIM-cijfers over het bereik van mediatypes.
Je vergelijkt de belangrijkste mediastudies en reflecteert hierover.
Je legt de werking van paid, owned en earned media uit.
Je werkt zelfstandig een geïntegreerd communicatieplan uit voor profit en social profit en voor private en overheidsorganisaties op basis van bekomen onderzoeksresultaten. Dit omvat het benoemen en indelen van doelstellingen, doelgroepen en publieksgroepen, het uitwerken van een strategie en het kiezen en creatief realiseren van gepaste communicatiemiddelen.
Je legt de verschillende budgetteringsmethoden voor een mediaplan uit.
Je onderzoekt de belangrijkste doelstellingen van social media advertising.
Je analyseert de media-investeringen van een bedrijf en/of merk op basis van de GRP, het bereik en frequentie.
Je legt mediakeuzestrategieën uit aan de hand van voorbeelden.
Je legt het mediabuyingsproces uit aan de hand van voorbeelden.
Je ontleedt de verschillende fases van het mediaplanningsproces.

Leerinhoud

Mediaplanningsproces & mediabuying
Mediaplanningsterminologie
Mediaplanningsdoelstellingen/-strategie
Frequentie, continüiteit & bereik

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Online leermateriaal op DigitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Practicum en/of oefeningen4,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Digitaal examen
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Digitaal examen

Toetsing (tekst)

Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement. Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende: je kan slechts één (deel)examen per opleidingsonderdeel inhalen en daarvoor éénmaal een inhaalmoment afspreken.