Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Worklab 2: strategic & digital challenges39545/3521/2526/1/45
Studiegids

Worklab 2: strategic & digital challenges

39545/3521/2526/1/45
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Martens Kristoff, Spittaels Olaf, Van den Bulck Helga, Van Looveren Ilse, Verstraeten Bart
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Brand- en Reputatiemanagement EN simultaan te volgen met Consumentenpsychologie EN simultaan te volgen met Media & maatschappij EN simultaan te volgen met Strategic Thinking EN simultaan te volgen met Research skills II.

Korte omschrijving

Je bedenkt strategische oplossingen op basis van de gevonden insights uit Worklab1.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je hebt zicht op de maatschappelijke context waarbinnen communicatie plaatsvindt, kan de maatschappelijke en juridische implicaties van communicatie-vormen en -uitingen inschatten en handelt volgens de professionele ethiek.
Je past modellen uit de consumentenpsychologie toe op je doelgroep
Je zoekt via een gepaste zoekstrategie en in relevante informatiebronnen naar informatie m.b.t. een communicatietopic of (zelf)geformuleerd communicatie probleem. Je schat de waarde van de gevonden informatie in, analyseert kritisch en geeft de kern op zinvolle wijze weer met het oog op communicatieadvies.
Je formuleert communicatieadvies op basis van een kritische analyse van al je onderzoeksresultaten en stelt een overtuigend adviesrapport samen.
Je zet datasets om in bruikbare visualisaties.
Je formuleert autonoom een communicatieprobleem en werkt mee aan het initiëren, plannen en uitvoeren van toegepast onderzoek rond communicatoren, kanalen, boodschappen of ontvangers, vertrekkend van een afgebakende opdracht. Je rapporteert hierover aan vakgenoten en leken.
Je zet datasets om in bruikbare visualisaties voor een presentatie.
Je bedenkt en ontwikkelt een creatief visueel concept of format. Je hebt kennis van beeldopbouw en beheerst de basistechnieken van fotografie, AV, lay-out en grafische vormgeving om eenvoudige visuele communicatiemiddelen zelf te creëren. Voor complexere taken werk je efficiënt samen met specialisten.
Je maakt een conceptuele video van een doelgroep.
Je drukt je correct uit in het Nederlands en gaat doelgericht met de Nederlandse taal om.
Je houdt een professionele informatieve presentatie voor een externe opdrachtgever.
Je werkt zelfstandig een geïntegreerd communicatieplan uit voor profit en social profit en voor private en overheidsorganisaties op basis van bekomen onderzoeksresultaten. Dit omvat het benoemen en indelen van doelstellingen, doelgroepen en publieksgroepen, het uitwerken van een strategie en het kiezen en creatief realiseren van gepaste communicatiemiddelen.
Je bedenkt een plan van aanpak om de interne en externe communicatie van een organisatie te verbeteren.
Je past de bouwstenen van een goede reputatie en brand positioning toe in een onderneming.
Je bepaalt op basis van de voor- en nadelen van verschillende mediatypes de in te zetten media.
Je ontwikkelt een 'big idea' op basis van de belangrijkste insights.

Leerinhoud

- Communicatie-advies vanuit de insights

- Formulering propositie

- Ontwikkeling Big Idea

- Informatieve presentatie 

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Online leermateriaal op DigitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges2,00 uren
Practicum en/of oefeningen36,00 uren
Vormen van groepsleren22,00 uren
Werktijd buiten de contacturen18,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht60,00Facet strategie. Zie studiewijzer voor meer info.
Eerste examenperiodeProjectopdracht20,00Facet multimedia. Zie studiewijzer voor meer info.
Eerste examenperiodeProjectopdracht20,00Facet Nederlands. Zie studiewijzer voor meer info.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht60,00Facet strategie. Zie studiewijzer voor meer info.
Tweede examenperiodeProjectopdracht20,00Facet multimedia. Zie studiewijzer voor meer info.
Tweede examenperiodeProjectopdracht20,00Facet Nederlands. Zie studiewijzer voor meer info.

Toetsing (tekst)

Dit opleidingsonderdeel bestaat uit verschillende facetten:

60% strategie
20% multimedia
20% Nederlands

Als de student bij de eerste examenkans voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, wordt het cijfer van het facet waarvoor de student minstens 10 op 20 behaalde, overgedragen naar de tweede examenkans waardoor de deelexamens van dit facet dus niet kunnen worden hernomen. Van het facet waarvoor de student bij de eerste examenkans minder dan 10 op 20 behaalde, worden de deelexamens hernomen tijdens de tweede examenkans.

Verplichte aanwezigheid bij de onderwijsactiviteiten

Er wordt een 0 gegeven op het deelexamen indien de student 5 of meer dagdelen (halve dagen) ongewettigd of gewettigd afwezig is tijdens dit worklab. Een worklab bestaat gemiddeld uit 4 dagdelen per lesweek.  De leerdoelen van dit opleidingsonderdeel kunnen enkel tijdens de onderwijsactiviteiten aangeleerd worden gezien de vereiste interactie met de groep en/of lector. Voor een student die 1/3de of meer van de contactmomenten afwezig is, is het niet meer mogelijk om de gemiste onderwijsactiviteiten tijdens de resterende contactmomenten bij te werken.