Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Worklab 3: implementation & planning39546/3521/2526/1/79
Studiegids

Worklab 3: implementation & planning

39546/3521/2526/1/79
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Orlent Indra, Van den Bulck Helga, Verstraeten Bart
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Conceptontwikkeling EN simultaan te volgen met Employee communication EN simultaan te volgen met On- & offline mediaplanning EN (simultaan te volgen met Intercultural & professional skills abroad (English) OF simultaan te volgen met Intercultural & professional skills abroad (Français)) EN simultaan te volgen met Media & maatschappij EN simultaan te volgen met Visual content creation EN simultaan te volgen met Copy & communicatie.

Korte omschrijving

Je gaat aan de slag met een bepaalde strategie. Je brengt tactische oplossingen aan en komt zo tot een definitieve strategie en mediaplan.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je hebt zicht op de maatschappelijke context waarbinnen communicatie plaatsvindt, kan de maatschappelijke en juridische implicaties van communicatie-vormen en -uitingen inschatten en handelt volgens de professionele ethiek.
Je werkt in groep een geïntegreerd communicatieplan uit.
Je implementeert verschillende communicatiestrategieën overeenkomstig de strategische keuzes.
Je ontwikkelt mediakeuzestrategieën.
Je stelt een contentkalender op, op basis van je gekozen digitale strategie.
Je berekent het budget voor de verschillende mediakanalen.
Je bewaakt de synergie en de consistentie tussen de verschillende communicatiestrategieën voor het bedrijf en/of het merk.
Je bedenkt reputatiebevorderende acties bij het opstellen van een campagneplan rond een specifieke probleemstelling.
Je bedenkt passende concepten, die afgeleiden zijn van het 'big idea', voor de diverse strategische keuzes.
Je schrijft vlotte, correcte en goed gestructureerde Nederlandstalige informatieve en persuasieve communicatieboodschappen waarbij de invalshoek, de inhoud, de opbouw, de woordkeuze en de toon passen bij het medium, de boodschap en de doelgroep.
Je formuleert heldere instructies.
Je schat met regelmaat je eigen kennen en kunnen realistisch in en analyseert persoonlijke leerbehoeften. Je gaat op zoek naar (leer)kansen om de eigen competenties te verbreden en te verrijken.
Je grijpt kansen om je professionele competenties te verbreden en versterken binnen een gecontroleerde en vertrouwde context.

Leerinhoud

- Tactische mediakeuze

- Contentkalender

- Mediaflow 

- Budgetplanning Media 

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Online leermateriaal op DigitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges2,00 uren
Practicum en/of oefeningen36,00 uren
Vormen van groepsleren22,00 uren
Werktijd buiten de contacturen18,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht50,00Facet strategie. Zie studiewijzer voor meer info.
Eerste examenperiodeProjectopdracht25,00Facet Nederlands. Zie studiewijzer voor meer info.
Eerste examenperiodeProjectopdracht25,00Facet mediaplanning. Zie studiewijzer voor meer info.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht50,00Facet strategie. Zie studiewijzer voor meer info.
Tweede examenperiodeProjectopdracht25,00Facet Nederlands. Zie studiewijzer voor meer info.
Tweede examenperiodeProjectopdracht25,00Facet mediaplanning. Zie studiewijzer voor meer info.

Toetsing (tekst)

Dit opleidingsonderdeel bestaat uit verschillende facetten:

50% strategie
25% Nederlands
25% mediaplanning

Als de student bij de eerste examenkans voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, wordt het cijfer van het facet waarvoor de student minstens 10 op 20 behaalde, overgedragen naar de tweede examenkans waardoor de deelexamens van dit facet dus niet kunnen worden hernomen. Van het facet waarvoor de student bij de eerste examenkans minder dan 10 op 20 behaalde, worden de deelexamens hernomen tijdens de tweede examenkans.

Verplichte aanwezigheid bij de onderwijsactiviteiten.

Er wordt een 0 gegeven op het deelexamen indien de student 5 of meer dagdelen (halve dagen) ongewettigd of gewettigd afwezig is tijdens dit worklab. Een worklab bestaat gemiddeld uit 4 dagdelen per lesweek. De leerdoelen van dit opleidingsonderdeel kunnen enkel tijdens de onderwijsactiviteiten aangeleerd worden gezien de vereiste interactie met de groep en/of lector. Voor een student die 1/3de of meer van de contactmomenten afwezig is, is het niet meer mogelijk om de gemiste onderwijsactiviteiten tijdens de resterende contactmomenten bij te werken.