Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Worklab 4: concept, creation & production39548/3521/2526/1/50
Studiegids

Worklab 4: concept, creation & production

39548/3521/2526/1/50
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Janssens Dennis, Marain Frederik, Martens Kristoff, Mermans Sandra, Pype Lynn, Van den Bulck Helga, Van Gils Chris, Van Looveren Ilse, van Varik Mark, Verstraeten Bart
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Conceptontwikkeling EN simultaan te volgen met Employee communication EN simultaan te volgen met On- & offline mediaplanning EN (simultaan te volgen met Intercultural & professional skills abroad (English) OF simultaan te volgen met Intercultural & professional skills abroad (Français)) EN simultaan te volgen met Media & maatschappij EN simultaan te volgen met Visual content creation EN simultaan te volgen met Copy & communicatie.

Korte omschrijving

Je werkt de concrete campagne uit. De belangrijkste mediamiddelen zoals bijvoorbeeld website, foto's video's, social media, ... voer je zelf uit. Daarnaast presenteer je de volledige campagnestrategie met bijhorende eindproducten in een overtuigende pitch.


OLR-Leerdoelen (lijst)

Je hebt zicht op de maatschappelijke context waarbinnen communicatie plaatsvindt, kan de maatschappelijke en juridische implicaties van communicatie-vormen en -uitingen inschatten en handelt volgens de professionele ethiek.
Je houdt rekening met juridische en deontologische aspecten bij het ontwikkelen van de gekozen concepten en media.
Je bedenkt en ontwikkelt een creatief visueel concept of format. Je hebt kennis van beeldopbouw en beheerst de basistechnieken van fotografie, AV, lay-out en grafische vormgeving om eenvoudige visuele communicatiemiddelen zelf te creëren. Voor complexere taken werk je efficiënt samen met specialisten.
Je maakt een overtuigende promotionele video op basis van een zelfgemaakt draaiboek.
Je maakt een eenvoudige mini-website met Wordpress
Je maakt een zelfbedachte poster met Indesign die past in het concept van de campagne.
Je creëert originele en communicatieve campagnefoto's volgens een doordacht concept ifv het doel en de doelgroep.
Je maakt een vorm van drukwerk zoals een (bedrijfs)magazine, booklet, folder of een ander impactvol design.
Je creëert originele en communicatieve portret- of campagnefoto's volgens een doordacht concept ifv het doel en de doelgroep.
Je schrijft vlotte, correcte en goed gestructureerde Nederlandstalige informatieve en persuasieve communicatieboodschappen waarbij de invalshoek, de inhoud, de opbouw, de woordkeuze en de toon passen bij het medium, de boodschap en de doelgroep.
Je stelt aantrekkelijke hand-outs samen die je presentatie adequaat ondersteunen.
Je maakt doeltreffende webgerichte teksten op.
Je schrijft kortere, commercieel creatieve teksten die de doelgroep tot een beoogde actie aansporen.
Je drukt je correct uit in het Nederlands en gaat doelgericht met de Nederlandse taal om.
Je houdt een professionele persuasieve presentatie voor een externe opdrachtgever.
Je werkt zelfstandig een geïntegreerd communicatieplan uit voor profit en social profit en voor private en overheidsorganisaties op basis van bekomen onderzoeksresultaten. Dit omvat het benoemen en indelen van doelstellingen, doelgroepen en publieksgroepen, het uitwerken van een strategie en het kiezen en creatief realiseren van gepaste communicatiemiddelen.
Je optimaliseert en voert de concepten uit die passen in je strategische plan.
Je evalueert de te ontwikkelen communicatiemiddelen die passen bij de gekozen concepten.
Je voert een pretest uit om je campagneconcepten te evalueren.
Je ontwikkelt verschillende soorten content die passen binnen het gekozen bedrijfs/brand verhaal.
Je volgt communicatieprojecten accuraat en met de nodige zorg administratief en budgettair op.
Je reconstrueert het productieproces van drukwerk van aanvraag tot aflevering met inachtneming van het vakjargon.
Je berekent het budget voor de productie.

Leerinhoud

- content creation 

- wetgeving en deontologie

- budgetplanning productie

- creatie media

- pitch 

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Adobe Creative CloudVerplicht
Online leermateriaal op DigitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges4,00 uren
Practicum en/of oefeningen72,00 uren
Vormen van groepsleren44,00 uren
Werktijd buiten de contacturen36,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht40,00Facet multimedia/productie. Zie studiewijzer voor meer info.
Eerste examenperiodeProjectopdracht40,00Facet campagne. Zie studiewijzer voor meer info.
Eerste examenperiodeProjectopdracht20,00Facet pitch/copy. Zie studiewijzer voor meer info.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht40,00Facet multimedia/productie. Zie studiewijzer voor meer info.
Tweede examenperiodeProjectopdracht40,00Facet campagne. Zie studiewijzer voor meer info.
Tweede examenperiodeProjectopdracht20,00Facet pitch/copy. Zie studiewijzer voor meer info.

Toetsing (tekst)

Dit opleidingsonderdeel bestaat uit verschillende facetten:

40% multimedia/productie
40% campagne
20% pitch/copy
 
Als de student bij de eerste examenkans voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, wordt het cijfer van het facet waarvoor de student minstens 10 op 20 behaalde, overgedragen naar de tweede examenkans waardoor de deelexamens van dit facet dus niet kunnen worden hernomen. Van het facet waarvoor de student bij de eerste examenkans minder dan 10 op 20 behaalde, worden de deelexamens hernomen tijdens de tweede examenkans.

Verplichte aanwezigheid bij de onderwijsactiviteiten

Er wordt een 0 gegeven op het deelexamen indien de student 10 of meer dagdelen (halve dagen) ongewettigd of gewettigd afwezig is tijdens dit worklab. Een worklab bestaat gemiddeld uit 4 dagdelen per lesweek. De leerdoelen van dit opleidingsonderdeel kunnen enkel tijdens de onderwijsactiviteiten aangeleerd worden gezien de vereiste interactie met de groep en/of lector. Voor een student die 1/3de of meer van de contactmomenten afwezig is, is het niet meer mogelijk om de gemiste onderwijsactiviteiten tijdens de resterende contactmomenten bij te werken.