Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Applied IoT project36981/3524/2526/1/51
Studiegids

Applied IoT project

36981/3524/2526/1/51
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de elektronica-ICT, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • IT & Internet of Things
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de toegepaste informatica als Multidisciplinair IoT project_A
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Luyts Maarten
Andere co-titularis(sen): Van Merode Dirk
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 234,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 50 studiepunten afgewerkt hebben EN (geslaagd voor IoT project_A OF geslaagd voor IoT project OF geslaagd voor International IT project OF geslaagd voor International IT project) .

Korte omschrijving

In kleine teams wordt een concreet IoT project voor een eindklant uitgewerkt volgens de projectmethodologie.
Op deze manier willen we de studenten op een correcte manier te werken in teamverband met alle aspecten van dien.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Analyseren
Interpreteert en verwerkt feedback van stakeholders in de oplossing.
Analyseert een probleem vanuit het perspectief van belanghebbenden en relevante contexten.
Communiceren
Stelt documentatie op met correct taalgebruik, aangepast aan het doelpubliek.
Communiceert efficiƫnt en effectief binnen de beroepscontext.
Optimaliseren
Stelt een testplan op en test de toepassing op structurele wijze.
Stelt een releaseplan op.
Ontwikkelt een IoT-oplossing met aandacht voor herbruikbaarheid en efficiƫntie.
Professioneel handelen
Werkt klantgericht en omgevingsbewust.
Hanteert de principes van projectopvolging en gebruikt methodes, hulpmiddelen en processen om projecten te beheren.
Neemt een proactieve houding aan doorheen het volledige project.
Reflecteert over het geleverde werk en maakt aanbevelingen naar de toekomst.
Projectmatig samenwerken
Werkt constructief samen om collectieve resultaten te verwezenlijken.

Leerinhoud

  • Samenwerken in team, opdelen in taken
  • Praktisch gebruik van de gekozen projectmethodologie voor de opvolging van dit alles
  • Uitwerken van de verschillende deelaspecten
  • Professioneel communiceren ( schriftelijk en mondeling )
  • Doortesten van het hele project
  • Opstellen roadmap en gestructureerde verdere ontwikkeling
  • Voorbereiding voor uitrol van het project
  • Presenteren van het eindresultaat naar de eindklant en de buitenwereld toe
  • Diepgaand Documenteren van het project (O.a. ook de code)

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Online leermateriaal op DigitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren96,00 uren
Werktijd buiten de contacturen138,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00

Toetsing (tekst)

Verplichte aanwezigheid bij de onderwijsactiviteiten
Er wordt een 0 op het deelexamen “projectopdracht” gegeven indien de student 1/3de of meer keer ongewettigd of gewettigd afwezig is op semesterbasis. De leerdoelen van dit opleidingsonderdeel kunnen enkel tijdens de onderwijsactiviteiten aangeleerd worden gezien de vereiste interactie met de groep en/of lector. Voor een student die 1/3de of meer van de contactmomenten afwezig is, is het niet meer mogelijk om de gemiste onderwijsactiviteiten tijdens de resterende contactmomenten bij te werken.

Het cijfer van ‘Projectopdracht’ wordt tijdens de eindverdediging vastgelegd met een jury van vakexperten. Zonder deelname aan de eindverdediging krijgt de student een 0 voor dit examenonderdeel.