Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Software 3D Motion Graphics 38186/3527/2526/1/66
Studiegids

Software 3D Motion Graphics

38186/3527/2526/1/66
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Lab vanaf jaar 2 sem 4: MDL
  • Microcredential in de grafische en digitale Media
    Keuzeoptie:
    • 3D
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Lefebure Laurens
Andere co-titularis(sen): Delafortry Lina, Leonard Elias
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In dit olod gaan we aan de slag met Cinema 4D en leer je de basisbeginselen van 3D-animatie. Tijdens hoorcolleges en oefeningen ontdek je hoe je 3D-scenes kunt animeren, realistische materialen kunt maken en dynamische belichtingsopstellingen kunt creëren om 3D-animaties te bekomen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Materialize
Je voert complexe bewerkingen uit op polygonale 3D objecten met aandacht voor correcte topologie.
Je past technieken toe om realistische Physically Based Rendering (PBR) materialen te maken.
Je creëert een complexe belichtingsopstelling in functie van een geanimeerde 3D-scène om dynamiek en sfeer te versterken.
Je plaatst lichtobjecten om de sfeer binnen een scène van een realtime render engine te bepalen.
Je stelt de camera-instellingen van een virutele camera correct in om een geanimeerde 3D scene op een gewenste manier weer te geven.
Je optimaliseert renderinstellingen om de kwaliteit en efficiëntie van het renderen van een 3D-animatie te verbeteren.
Je rendert een eenvoudige 3D-animatie uit binnen een realtime render engine.
Je past keyframe-animatie toe om Motion Design Principles (MDP) te integreren in de beweging van 3D-objecten en zo complexe animaties te realiseren.
Je implementeert 3D-objecten met contextgerichte materialen binnenin een scene van een realtime render engine.
Je beheerst het aansturen van eigenschappen van proceduraal gegenereerde 3D-objecten om een visueel aantrekkelijke animatie te creëren.
Je programmeert een logicasysteem om eigenschappen van objecten te koppelen aan gegevens om zo een animatie te bekomen.
Je ontwikkelt vaardigheden om een 3D-object fysisch te laten reageren op inwerkende krachten door het toepassen van simulaties binnen een 3D-omgeving.
Je ontwikkelt vaardigheden om een 3D animatie in videobewerkingssoftware te verbeteren.

Leerinhoud

Volgende onderwerpen komen aan bod:

  • 3D-animatietools en -technieken
  • Animatie van 3D-camera's
  • Belichten voor 3D-animatie
  • Renderen van animaties
  • Export mogelijkheden voor video
  • 3D-Motion graphic technieken ter productie van infographics
  • Animaties met promotioneel en informatief doeleinde
  • Belichting intentioneel gebruiken teneinde een bepaalde sfeer te bekomen
  • Workflow van Spark AR om een AR-toepassing te maken
  • Een scene bouwen in Unreal, belichten, en renderen in een animatie

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Online leermateriaal op Digitap
  • Studiewijzer
  • Adobe Creative Cloud
  • Binnen dit opleidingsonderdeel is er nog een bijkomende kost mogelijk voor een museum-, beurs- of eventbezoek met evt. vervoersonkosten en/of software plugins.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges36,00 uren
Werktijd buiten de contacturen42,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00

Toetsing (tekst)

Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement.

Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende: Niet elke evaluatieactiviteit kan ingehaald worden o.w.v. organisatorische of didactische redenen