Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
DesignLab 139718/3527/2526/1/65
Studiegids

DesignLab 1

39718/3527/2526/1/65
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: De Vuyst Marijke
Andere co-titularis(sen): Gombeer Wim, Stoops Tim
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In Designlab 1 ontdek je hoe beeld werkt. Je leert de basisprincipes van vormgeving kennen en toepassen. Elke les start met een theoriedeel gevolgd door opdrachten waarin je (analoog) experimenteert met materiaal en beeld. Stap voor stap leer je hoe je composities structuur, ritme en betekenis krijgen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Understand
Je herkent basisvormgevingsprincipes in voorbeelden.
Je benoemt kenmerken van een specifiek vormgevingsprincipe.
Je beschrijft de functie van een vormgevingsprincipe binnen een beeld.
Je verklaart hoe visuele elementen betekenis beïnvloeden.
Je classificeert beelden op basis van vormgebruik of structuur.
Je vergelijkt verschillende visuele voorbeelden op vlak van beeldwerking.
Je selecteert relevante beelden of fragmenten voor gebruik in een opdracht.
Je licht toe hoe een vormgevingsprincipe wordt ingezet in voorbeelden.
Explore
Je ordent resultaten in een reeks.
Je toont dat de opdracht nauwkeurig uitgevoerd wordt met het opelegde materiaal.
Je interpreteert verschillen tussen varianten van een opdracht.
Je benoemt visuele keuzes die gemaakt zijn tijdens het uitvoeren van een opdracht.
Je vertaalt een vormgevingsprincipe naar verschillende oplossingen.
Je schetst mogelijkheden op basis van beelden uit de eigen verzameling.
Je demonstreert inzicht in beeldopbouw via variaties binnen een opdracht.
Je toont nauwkeurigheid in de afwerking van opdrachten.
Materialize
Je ordent de opdrachten in een overzichtelijk portfolio.
Professionaliseren
Je licht toe op welke manier de feedback is toegepast.

Leerinhoud

  • Basisprincipes van vormgeving: o.a. punt/lijn/ vlak, schaal, kadrage, (a)symmetrie, ritme, textuur, transparantie, layers, modulariteit, kleur en figuur-achtergrond.
  • Toelichting van elk principe aan de hand van beelden uit grafisch ontwerp, film, kunst en animatie.
  • Opbouw portfolio met analoge opdrachten

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Online leermateriaal op Digitap
  • Studiewijzer
  • Diverse mediabronnen
  • Binnen dit opleidingsonderdeel is er nog een bijkomende kost voor digitale prints en basis tekenmateriaal zoals potloden, stiften, snijmes, lat, snijmat A4, fijne zwarte stift, gom, schetsboek, ...

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges11,00 uren
Practicum en/of oefeningen22,00 uren
Werktijd buiten de contacturen123,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00

Toetsing (tekst)

Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement.

Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende:

  • Niet elke evaluatieactiviteit kan ingehaald worden o.w.v. organisatorische of didactische redenen