Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Prototyping Tools42112/3527/2526/1/78
Studiegids

Prototyping Tools

42112/3527/2526/1/78
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Overstijns Bram
Andere co-titularis(sen): Hazebroek Maarten
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In dit vak maakt je kennis met een reeks digitale tools die essentieel zijn voor het ontwikkelen van functionele interactieve prototypes. We vertalen ideeën naar visuele ontwerpen en brengen deze tot leven via knoppen en basis-animaties.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Understand
Je herkent de basisfunctionaliteiten van digitale ontwerptools voor interactieve prototypes.
Je benoemt visuele elementen van een gebruikersinterface, zoals knoppen, componenten en stijlen.
Je verklaart hoe eenvoudige animatie en interactie bijdragen aan gebruikerservaring.
Je herkent dat er verschillende digitale en fysieke werkwijzen bestaan om prototypes te realiseren.
Materialize
Je beschrijft hoe ideeën en gebruikersflows visueel kunnen worden georganiseerd.
Je verklaart hoe de structuur van een webpagina wordt opgebouwd met behulp van markup.
Je herkent hoe opmaak gebruikt wordt om visuele vorm te geven aan digitale content.
Je benoemt de functies van een code-editor in het bouwen van eenvoudige prototypes.
Je beschrijft hoe een ontwerpidee wordt omgezet in een werkend interactief prototype.

Leerinhoud

  • Figma - Leren werken met Figma voor het prototypen en ontwerpen van websites, apps en andere interactieve toepassingen. We overlopen de basis van UI-componenten, stijlen en animaties.
  • FigJam - Samenwerken in FigJam om brainstorm- en workshopsessies en user flows visueel te organiseren.
  • Basis HTML & CSS - Inzicht krijgen in hoe het HTML Document Object Model (DOM) werkt binnen webpagina's en hoe dit de basis vormt voor het structuren en styling van gegevens. Kennismaking met CSS om eenvoudige stijlen toe te passen op HTML-structuren.
  • VS Code - Werken met de code-editor Visual Studio Code voor HTML/CSS en JavaScript-prototypes.
  • Notie van: fysieke interfaces, TouchDesigner , Javascript

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Online leermateriaal op Digitap
  • Studiewijzer
  • Adobe Creative Cloud

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen33,00 uren
Werktijd buiten de contacturen45,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks40,00
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)60,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks40,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks60,00

Toetsing (tekst)

De totale examentijd voor de kennis- en inzichtstoets(en) bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd – met een max. van 30 min. – voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.

Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement.