Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Design Context 139723/3527/2526/1/41
Studiegids

Design Context 1

39723/3527/2526/1/41
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: De Clerck Lies
Andere co-titularis(sen): Claes Saar, Draulans Frederik, Druyts Stijn, Stoops Tim
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Dit olod behandelt de basis ontwerp- en onderzoeksvaardigheden die je nodig hebt om op verder te bouwen in de verschillende designlabs vanaf semester 2.


Tijdens de hoorcolleges sta je stil bij de verschillende fasen van een creatief proces en duiken we samen achter de schermen van échte designprojecten. Tijdens de praktijksessies experimenteer je met uiteenlopende tools- en technieken tijdens kleine opdrachten en een eerste groepsproject.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Understand
Je identificeert de verschillende generaties binnen de generatietijdlijn, hun bijbehorende kenmerken en invloed op de ontwerpkeuzes binnen het creatieve ontwerpproces.
Professionaliseren
Je ontwikkelt vaardigheden om de brede context van een probleemstelling in kaart te brengen a.d.h.v. gepaste onderzoeksmethoden en -technieken.
Je reflecteert kritisch over je samenwerking, je werkproces en resultaten.
Communiceren
Je demonstreert hoe je een idee kan visualiseren voor een breed publiek a.d.h.v. storytelling en kwalitatief presentatiemateriaal.
Je beheerst het vakjargon met betrekking tot de bredere context van ontwerpdenken en het (grafisch) designproces .
Ondernemen
Je experimenteert met divergerende (denk)technieken om een waaier aan ideeën te genereren.
Je identificeert de verschillende (typen van) onderzoeksmethoden en de randvoorwaarden voor het toepassen ervan bij het oplossen van een designprobleem.
Je herkent kwaliteitsvolle en relevante bronnen in de context van je (visuele) onderzoeksactiviteiten.
Je identificeert de verschillende (typen van) creatieve (denk)technieken en de randvoorwaarden voor het toepassen ervan in een grafisch designproces.
Je beheerst het vakjargon met betrekking tot de bredere context van ontwerpdenken en het (grafisch) designproces .
Je interpreteert de actuele spelregels rond intellectuele eigendommen die van toepassing zijn op jouw context als toekomstig ontwerper.
Je identificeert gepaste maatregelen voor het vermijden van fraude bij het maken van schoolopdrachten.
Je interpreteert de actuele mogelijkheden en beperkingen van de laatste technologische ontwikkelingen binnen AI die van toepassing zijn op jouw context als toekomstig ontwerper.
Je experimenteert met convergerende (denk)technieken om grote en kleine variaties van je ontwerp te verkennen.
Je onderscheidt de verschillende fasen en methodieken eigen aan het ontwerpen van een producten binnen de grafische en digitale mediasector.
Je onderscheidt verschillende soorten briefings en het specifiek verband ervan met het verloop van het creatieve ontwerpproces.
Je identificeert het belang en de principes van constructieve feedback van lectoren en medestudenten in de context van het bedenken van een grafische ontwerpoplossing. 
Je identificeert het doel, de opbouw en de essentiële elementen van een effectieve ontwerp-presentatie en hoe deze afgestemd kunnen worden op het ontwerpprobleem, de doelgroep en het presentatiepubliek.
Je schat de impact van de verschillende Universal Design-principes in op (de evolutie van) uiteenlopende mediaproducten.

Leerinhoud

Deze onderwerpen komen o.a. aan bod:

  • ontwerpen en vormgeven in de praktijk
  • een design probleem begrijpen
  • oplossingen en ideeën genereren
  • een concept vormgeven
  • prototypen en testen 
  • resultaten communiceren
  • omgaan met feedback 
  • design methodologieën
  • het deontologisch en juridisch kader van de ontwerper
  • technologische innovaties in de creatieve sector zoals A.I. 
  • ontwerpen voor iedereen

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Online leermateriaal op Digitap
  • Studiewijzer
  • Adobe Creative Cloud
  • The Graphic Design Process - How to Be Successful in Design School, Anitra Nottingham, Jeremy Stout, 9781350050785.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Practicum en/of oefeningen24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen112,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks70,00Digitaal
Eerste examenperiodeProjectopdracht30,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks70,00Digitaal
Tweede examenperiodeProjectopdracht30,00

Toetsing (tekst)

De totale examentijd voor de kennis- en inzichtstoets(en) bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd – met een max. van 30 min. – voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.

Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement.

Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende: Niet elke evaluatieactiviteit kan ingehaald worden o.w.v. organisatorische of didactische redenen.