Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Visual DesignLab 241404/3527/2526/1/62
Studiegids

Visual DesignLab 2

41404/3527/2526/1/62
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Stoops Tim
Andere co-titularis(sen): De Vuyst Marijke, Gombeer Wim, Gossé Joke, Hendrickx Sanne, Overstijns Bram
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In Visual Designlab 2 leer je hoe je een ontwerptraject opbouwt: van analyse en onderzoek tot een visueel en technisch afgewerkt prototype. Je werkt met verschillende technieken binnen concrete opdrachten. Je ontwikkelt je vormgevoel en technische vaardigheden. In een procesdocument hou je je evolutie waarin onderzoek, keuzes en feedback worden verwerkt.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Understand
Je vertaalt een opdracht naar concrete aandachtspunten.
Je verduidelijkt de briefing via een eigen visueel schema.
Je selecteert relevante voorbeelden uit het werkveld ter inspiratie of vergelijking.
Je onderbouwt de vormkeuzes aan de hand van een onderzoeksbrug.
Je verklaart hoe vorm, techniek en medium samenhangen binnen een ontwerpcontext.
Je ordent je onderzoek en reflectie in een procesdocument.
Explore
Je genereert ideeën via schetsen en vormonderzoek.
Je experimenteert met technieken, stijlen en vormen op een idee.
Je varieert met typografie, beeld, kleur en compositie.
Je kiest uit tests en variaties een richting om verder te ontwikkelen.
Je past feedback toe in een volgende versie van je ontwerp.
Je herwerkt een ontwerpidee op basis van experiment en ontdekking.
Materialize
Je maakt een visueel prototype volgens technische richtlijnen.
Je past softwarevaardigheden toe bij de uitvoering van je ontwerp.
Je combineert vormelementen tot een samenhangend geheel.
Je levert bestanden aan volgens de gevraagde specificaties.
Professionaliseren
Je plant je werkproces in functie van deadlines en werkmomenten.
Communiceren
Je toont je ontwerp in functie van presentatie en feedbackmomenten.

Leerinhoud

  • Analyseren opdracht
  • Toepassen fotografische principes
  • Basis datavisualisatie – werken met eenvoudige data
  • Experimenteren met visuele typografie
  • ...

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Online leermateriaal op Digitap
  • Studiewijzer
  • Adobe Creative Cloud
  • Diverse mediabronnen
  • Binnen dit opleidingsonderdeel is er nog een bijkomende kost mogelijk voor een museum-, beurs- of eventbezoek met evt. vervoersonkosten, digitale prints en basis tekenmateriaal zoals potloden, stiften, snijmes, lat, snijmat A4, fijne zwarte stift, gom, schetsboek, ...

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen36,00 uren
Werktijd buiten de contacturen108,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00indien- en/of presentatiemomenten kunnen in de examenperiode gepland worden - raadpleeg de studiewijzer voor de exacte afspraken.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00

Toetsing (tekst)

Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement.

Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende:

  • Niet elke evaluatieactiviteit kan ingehaald worden o.w.v. organisatorische of didactische redenen