Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Brand DesignLab 239747/3527/2526/1/81
Studiegids

Brand DesignLab 2

39747/3527/2526/1/81
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Claes Saar
Andere co-titularis(sen): Baert Jonas, Draulans Frederik, Druyts Stijn, Van Hecke Bavo
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In dit vak ontwikkel je de essentiële ontwerpvaardigheden die nodig zijn om een merk visueel tot leven te brengen binnen commerciële contexten. Je leert hoe je vertrekt vanuit een merkidentiteit, doelgroep en merkarchetype om tot krachtige en doordachte visuele concepten te komen. Logo-ontwerp, typografie, verpakkingsdesign en campagnebeelden komen aan bod, steeds ondersteund door technische vaardigheden en inzicht in de productiecontext. Via creatieve experimenten, simulaties en mock-ups leer je hoe je ontwerpen overtuigend kunt presenteren en onderbouwen, zowel visueel als conceptueel.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Understand
Je beheerst de vaardigheden om ontwerpen vorm te geven binnen de richtlijnen van een bestaande huisstijl.
Je demonstreert hoe je een concept voor een campagnebeeld realiseert op basis van een gegeven merkidentiteit, merkarchetype en doelgroep.
Je demonstreert hoe je de visuele elementen en stijl van campagnebeeld afstemt op je concept.
Explore
Je demonstreert hoe je a.d.h.v. analoge en digitale schetsen vanuit een gegeven merkidentiteit, merkarchetype en doelgroep tot meerdere uiteenlopende concepten kan komen.
Je ontwikkelt vaardigheden om een verpakking grafisch vorm te geven op basis van bestaande verpakkingsrichtlijnen en aangereikte content.
Je vertaalt de visuele en inhoudelijke stijlkenmerken van een eenvoudig gegeven merkarchetype naar meerdere bruikbare visuele vormvarianten voor een logo.
Je experimenteert met de vormgevingsvereisten van een logo in functie van verschillende toepassingen.
Je experimenteert met het bedenken van eenvoudige bruikbare reclameconcepten op maat van een specifiek merk en doelgroep.
Je demonstreert hoe je een eenvoudig concept voor een campagnebeeld realiseert op basis van een gegeven merkidentiteit, merkarchetype en doelgroep.
Je ontwikkelt vaardigheden om de effectiviteit van je ontwerp te toetsen op basis van een eenvoudige customer journey in een commerciƫle communicatiedrager.
Materialize
Je beheerst de vaardigheden om een bestand productieklaar te maken voor on- en offlinetoepassingen.
Je ontwikkelt vaardigheden op het vlak van ruimtelijk inzicht bij de constructie van een balkvormige kartonverpakking.
Je ontwikkelt een logo dat aansluit bij de merkidentiteit, doelgroep en een eenvoudig gegeven merkarchetype.
Je beheerst de vaardigheden om een kapvorm technisch correct te tekenen.
Je beheerst vaardigheden om een verpakking druktechnisch voor te bereiden op het productieproces.
Je beheerst de vaardigheden om een prototype van een verpakking uit te werken tot een kwaliteitsvolle fysieke mock-up.
Communiceren
Je ontwikkelt vaardigheden om de strategische, conceptuele en vormgevingsbeslissingen te motiveren aan de hand van een vastgelegde structuur.
Je demonstreert hoe je je publiek kan overtuigen van je ontwerp a.d.h.v. fotorealistische mock-ups.
Je ontwikkelt vaardigheden om een commerciƫle verpakking te presenteren in een digitale simulatie.
Je documenteert de visuele en inhoudelijke stijlkenmerken van een eenvoudig merkarchetype met aandacht voor het onderbouwen van ontwerpkeuzes.
Je ontwikkelt vaardigheden om de conceptuele en vormgevingsbeslissingen te motiveren aan de hand van een vastgelegde structuur.

Leerinhoud

Volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Merkidentiteit
  • Merkarchetype
  • Beeldmerk
  • Woordmerk
  • Visuele conceptontwikkeling
  • Verpakkingsdesign
  • Verpakkingstechniek
  • Drukvoorbereiding
  • Simulatie & mock-up
  • Customer journey
  • Campagnebeeld

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Online leermateriaal op Digitap
  • Studiewijzer
  • Adobe Creative Cloud
  • Diverse mediabronnen
  • Binnen dit opleidingsonderdeel is er nog een bijkomende kost mogelijk voor een museum-, beurs- of eventbezoek met evt. vervoersonkosten, digitale prints en basis tekenmateriaal zoals potloden, stiften, snijmes, lat, snijmat A4, fijne zwarte stift, gom, schetsboek, ...

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen36,00 uren
Werktijd buiten de contacturen108,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00indien- en/of presentatiemomenten kunnen in de examenperiode gepland worden - raadpleeg de studiewijzer voor de exacte afspraken.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00

Toetsing (tekst)

Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement.

Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende:
• Niet elke evaluatieactiviteit kan ingehaald worden o.w.v. organisatorische of didactische redenen.