Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Motion DesignLab 239750/3527/2526/1/86
Studiegids

Motion DesignLab 2

39750/3527/2526/1/86
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Delafortry Lina
Andere co-titularis(sen): Beyers Aaron, Lefebure Laurens
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In dit vak ligt de focus op het creatieve proces om tot commerciële videocommunicatie te komen. Je leert hoe je vanuit een briefing tot een sterk visueel concept komt, en hoe je ideeën vertaalt naar heldere en doelgerichte videoproducties.

Je ontwikkelt fundamentele kennis over storytelling via videomontage en storyboarding. Je werkt aan projecten waarin storytelling, scripting en motion design samenkomen om boodschappen visueel krachtig over te brengen. In groep leer je ideeën uitwerken die passen bij een merk of promotiecampagne. Je ontdekt hoe vormgeving, ritme en beelden samen zorgen voor sterke en overtuigende videocommunicatie.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Understand
Je ontwikkelt vaardigheden om een verhaallijn te bedenken a.d.h.v. een duidelijke structuur (begin - midden - einde) om een product promotioneel in beeld te brengen.
Je verzamelt visuele en inhoudelijke referenties die relevant zijn voor je project.
Je demonstreert a.d.h.v. moodboards de gewenste sfeer en toon (stijl, visuele elementen, persona's ...).
Explore
Je beheerst vaardigheden om jouw cinematografische keuzes te visualiseren zoals camerahoeken, kadrages, montage, belichting, focus, scherptediepte in thumbnails.
Je beheerst vaardigheden om zowel analoge als digitale schetsen te maken die verschillende scènes en elementen van de animatie voorstellen.
Je vertaalt de verhaallijn naar meerdere storyboardconcepten waarin je een variëteit aan specifieke cinematografische keuzes zoals camerahoeken, kadrages, belichting, camerabewegingen en overgangen visualiseert.
Je demonstreert hoe het gebruik van kleur de sfeer en emotie in een promotionele video beïnvloedt.
Je demonstreert hoe het gebruik van belichting de sfeer en emotie in een promotionele video beïnvloedt.
Je demonstreert hoe het gebruik van dynamische elementen en teksten de aandacht van de kijker beïnvloedt.
Je demonstreert hoe het gebruik van geluid de gewenste sfeer en emotie in een promotionele video versterkt.
Je demonstreert hoe het gebruik van visual effects de gewenste sfeer en emotie in een promotionele video versterkt.
Professionaliseren
Je verfijnt je storyboardconcepten op basis van feedback tot een gedetailleerd en overzichtelijk storyboard.
Je ontwikkelt vaardigheden om te werken volgens de workflow eigen aan het Motion Designlab.
Je verfijnt je tussentijdse versies op basis van feedback tot een afgewerkte promotionele video .
Communiceren
Je ontwikkelt vaardigheden om je storyboards te pitchen opdat je een verhaallijn op punt krijgt.
Ondernemen
Je weegt verschillende concepten tegenover elkaar af op basis van relevante conclusies uit je analyse.

Leerinhoud

Volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Creatief proces: van briefing over concept tot uitwerking
  • Storytelling en scripting voor commerciële videocommunicatie
  • Ontwikkelen van storyboards en visuele stijlen
  • Integratie van motion design in promotionele context
  • Teamwerk en constructieve feedback
  • Motivatie en verdedigen van creatieve keuzes 

In deze lessen gebruiken we Adobe Premiere, Adobe After Effects en Adobe Illustrator en Storyboarder.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Online leermateriaal op Digitap
  • Studiewijzer
  • Adobe Creative Cloud
  • Diverse mediabronnen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen36,00 uren
Werktijd buiten de contacturen108,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00indien- en/of presentatiemomenten kunnen in de examenperiode gepland worden - raadpleeg de studiewijzer voor de exacte afspraken.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00

Toetsing (tekst)

Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement.

Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende: Niet elke evaluatieactiviteit kan ingehaald worden o.w.v. organisatorische of didactische redenen