Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Video & VFX Basics41406/3527/2526/1/33
Studiegids

Video & VFX Basics

41406/3527/2526/1/33
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Lefebure Laurens
Andere co-titularis(sen): Beyers Aaron, Delafortry Lina
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In dit vak leg je de basis voor het zelfstandig realiseren van audiovisuele producties. Je verdiept je in Adobe After Effects en Premiere Pro, en leert de fundamenten videografie en montage toepassen. Je werkt met videoapparatuur, belichting en audio-opnames, en ontwikkelt vaardigheden in storytelling, storyboarding en videomontage.

Je maakt eenvoudige motion graphics zoals lower thirds, titels en logo-animaties, je maakt er een duidelijk samenhangend geheel van, en zet de eerste stappen in het toepassen van visuele effecten zoals motion tracking en kleurcorrectie.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Materialize
Je beheerst verschillende technieken om stabiele filmopnames te maken.
Je selecteert de juiste instellingen (of je hanteert de correcte techniek) om de focus scherp te stellen op een subject.
Je beheerst vaardigheden om vanuit verschillende kadrages en camerahoeken te filmen.
Je beheerst vaardigheden om een scène correct te belichten.
Je beheerst de techniek(en) om tot een kwalitatieve audio-opname te komen.
Je beheerst de basismontagetechnieken voor video- en audio-opnames.
Je ontwikkelt vaardigheden om tekst te animeren tot kwalitatieve motion graphics.
Je beheerst technieken om beeldmateriaal te manipuleren op het vlak van kleur.
Je zet colorgrading in om een specifieke sfeer in je videomateriaal te bekomen.
Je beheerst technieken om videobeelden met visuele effecten te bewerken.
Je beheerst de vaardigheden voor het maken van een Motion Brandguide met aandacht voor visuele consistentie en huisstijlelementen.

Leerinhoud

Volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Basisprincipes bij het hanteren van een videocamera
  • Basis belichtingsprincipes bij video
  • Kwaliteitsvolle audio opnames maken en bewerken
  • Basisprincipes van videomontage
  • Storytelling voor video
  • Storyboarding bij video
  • Grafisch verantwoorde bewegende composities (motion graphics): lower thirds, geanimeerde titles & key words, logo-animatie
  • Visuele effecten: tracking, exploded view en kleurcorrecties

In deze lessen gebruiken we Adobe Premiere, Adobe After Effects en Adobe Illustrator.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Online leermateriaal op Digitap
  • Studiewijzer
  • Adobe Creative Cloud

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00

Toetsing (tekst)

Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement.

Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende: Niet elke evaluatieactiviteit kan ingehaald worden o.w.v. organisatorische of didactische redenen